4gamers.be

Transseksueel personage in Pokémon X & Y

Door Jay, 12-01-2014 00:10, bron: kotaku

Als populair medium hebben games de kracht om ons vertrouwd wereldbeeld open te breken en toch zijn er nog steeds heel wat zaken taboe. Vaak gaat het dan om zaken die te maken hebben met geslacht en seksualiteit, al geldt ook daar eigenlijk de regel dat het vaak de markt is die dicteert wat kan en wat niet kan. Om maar iets te zeggen: een oprecht uitgewerkte homoseksuele relatie in een game verkoopt mogelijk minder goed dan een knap lesbisch stel en dus wordt het eerste achterwege gelaten en wordt het tweede uitgebuit. Niet dat alle uitgevers en ontwikkelaars zo te werk gaan, en niet dat een game ermee staat of valt, maar het is wel een realiteit.

Nog een onderwerp dat enigszins taboe is, is transseksualiteit, maar het is niet geheel onvindbaar in games. Pokémon X & Y bijvoorbeeld bevat blijkbaar een transseksueel personage dat redelijk subtiel wordt voorgesteld en net dat maakt het misschien wel extra speciaal. De makers pronken er niet mee en het personage in kwestie krijgt ook geen opvallend grote rol in het spel, dus het is gewoon een personage als een ander, maar dan een transseksueel.

Het personage in kwestie is te herkennen aan hoe ze zichzelf beschrijft. "A mere half year ago I was a Black Belt! Quite the transformation, wouldn't you say?" De Japanse versie maakt het nog iets duidelijker door te verwijzen naar de "geweldige kracht van de wetenschap" en spreekt over dat ze een half jaar geleden een "Karate King" was. In het Japans is de term die daarvoor gebruikt wordt toepasselijk voor zowel mannelijke als vrouwelijke heersers, maar in Pokémon X & Y wordt de term uitsluitend gebruikt voor mannelijke versies van dit trainerstype. In het Engels is dit een Black Belt, en de vrouwelijke versie is een Battle Girl. Kortom: het personage in kwestie was vroeger een Black Belt en dus man.

Reacties

  • ElfenSky

    Lmao. Dem Pokemon. So much innuedo you have to love it xD.

    Reactie aangepast door ElfenSky om 2014-01-12 om 01:58

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 01:58
  • DGonlag2 Solid_Protons

    Waarom niet?

    Pokémon bevat erg veel van dit soort dingen. De makers lopen er niet mee te pronken en laten het niet duidelijk naar voren komen, maar hopen denk ik toch dat dit soort dingen te spraken komen.

    Wat is er trouwens mis mee? Dat sommige mensen 'gevangen' zitten in een verkeerd lijf is erg vervelend voor hen, waarom moet dat een taboe zijn?
    Besides, het heeft geen betrekking op jou, dus waar doe je moeilijk over? Live en let live.

    Hetzelfde geld voor homo's (-rechten), ik snap niet waarom zoveel mensen daar moeilijk over doen. Als het geen betrekking op jezelf heeft, waarom heb je er dan problemen mee?

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 12:03
  • demon326 DGonlag2

    Ik vrees gewoon dat veel mensen bang zijn van wat ze niet kennen... Het zijn ook maar mensen zoals een ander en die doen geen vlieg kwaad^^

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 14:48
  • http://www.4gamers.be/profiel DGonlag2

    Het "het-heeft-geen-effect-op-jou-dus-waarom-heb-je-er-problemen-mee-argument" is een drogreden. Ik kan er nog een paar bedenken:

    Dat de NSA al jouw data controleert heeft geen effect op jou. Jij kan nog steeds internetten. Zolang je niets te verbergen hebt (dus legaal bezig bent), ondervind jij geen consequenties. Dus waarom zou je er problemen mee hebben?

    Als de EU op dit moment beslist om honderdduizend kinderen in Afrika te vermoorden, dan heeft dit geen effect op jou. Waarom heb je er dan problemen mee?

    Als wij alle mensen met een lichamelijke afwijking of misvorming zouden vermoorden, dan wordt onze samenleving een stuk mooier. Je ondervindt er geen negatief maar juist een positief effect van. Dus waarom heb je er dan problemen mee?

    Heel simpel: omdat wij mensen zijn en wij kunnen empathie voelen. Empathie (inlevingsvermogen) is de mogelijkheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Voorbeeld: ik vind het zielig voor dieren als er proeven op hen gedaan worden, daarom moet het experimenteren op dieren verbannen worden. Jij voelt de pijn die dieren voelen wanneer er proeven op hen gedaan worden, daarom ben jij er tegen. Natuurlijk kan je dit beïnvloeden, daarom zijn er ook mensen vóór het experimenteren op dieren.

    Dit is ook de reden waarom wij geen proeven doen op mensen. Dat vinden wij "immoreel". Omdat wij empathie kunnen hebben, kunnen wij ook een scheiding maken tussen wat "goed" en "slecht" is. Deze scheiden is inter alia cultuur afhankelijk en kan ook beïnvloed worden.

    Terugkomend op wat jij niet snapt, waarom mensen moeilijk doen over homo rechten. Dat is blijkbaar omdat zij het immoreel, oftewel "niet goed" vinden als mensen van hetzelfde geslacht een liefdesrelatie betreden. Dit kan uit culturele maar ook religieuze redenen. Omdat jij een andere opvoeding hebt gehad, net als bij de dieren kan jij de pijn voelen die homo's voelen wanneer er tegen hen gediscrimineerd wordt, en ben jij dus vóór homorechten. Veel van dit proces speelt zich onbewust af, dus de "pijn" waar ik het over heb is niet dezelfde "pijn" die jij hebt wanneer er een vinger wordt afgesneden van je hand.

    Dus, de redenatie van "het heeft geen betrekking op jou, dus waar doe je moeilijk over?" is een onjuiste redenatie omdat hij niet op argumenten is gebaseerd maar op de pathos van mensen. Mensen kunnen wel een mening hebben over dingen die geen betrekking op hen hebben. Daarom vinden wij het ook slecht dat er mensen in Afrika worden vermoord, of dat de NSA ons bespioneerd, of dat wij mensen met een lichamelijke afwijking of misvorming uit de weg zouden ruimen.

    Gebruik in het vervolg dus niet de redenatie "geen effect op jou, dan moet je niet moeilijk doen", maar dat je het moreel gezien onjuist vindt dat er gediscrimineerd wordt tegen bepaalde groepen in de samenleving.

    (En ik ben niet eens ingegaan op het feit dat je met "geen betrekking op jou, dus waar doe je moeilijk over?" je mensen beperkt in hun vrijheid van meningsuiting. Dat houd ik achter voor de volgende keer! :) )

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 15:28
  • DGonlag2

    Bullshit, de redenen die jij aandraagt slaan nergens op.

    Jij draagt dingen aan die inderdaad geen effect hebben op mijzelf maar wel op iemand anders effect hebben en diegene pijn doen.
    Dat is niet het geval bij transseksuelen en homoseksuelen. Die hebben hun eigen gevoelens en dat blijft bij hen en degene die dezelfde gevoelens delen.
    Iemand die geen homo of transseksueel is ondervindt geen pijn of problemen aan homo's en transseksuelen.


    Je draagt ook vrijheid van meningsuiting aan. Hier maak je je hele comment belachelijk mee. Ik reageer op iemand die zegt: 'moet zo'n personage nou in het spel', ik zeg dat dat gewoon moet kunnen want niemand heeft er last van. DAT is vrijheid van meningsuiting. Je bent jezelf hier aan het tegenspreken.
    Dat de OP zijn comment heeft ingetrokken zegt denk ik ook wel genoeg.

    Je comment en redenatie steekt van geen kanten. Misschien moet je de volgende keer nadenken voordat je iets post.

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 16:21
  • Burned-_-Ice DGonlag2

    De tekst die jonakemon schreef is niet destructief tov jouw stelling, het ondermijnt enkel een argument. Het is een verkeerde redenering om een stelling foutief te verklaren als een of meerdere argumenten fout zijn. Als we bezig zijn met alle 'fallacies' uit de comments te halen kunnen we nog lang bezig zijn.
    Verder wil ik ook zeggen dat de tekst van jonakemon niet relevant is en een aanval is op de persoon (= fallacy).

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 17:12
  • http://www.4gamers.be/profiel DGonlag2

    Fijn dat je cognitieve capaciteit niet hebt om mijn comment te begrijpen. Dan kan ik het namelijk nog een keer, maar deze keer wat simpeler uitleggen.

    Het is retorisch gezien geen argument als je zegt "het heeft geen betrekking op jou, dus waar doe je moeilijk over?". Aangezien jij probeerde de lezer van jouw comment te overtuigen, wilde ik je laten zien dat jouw argument geen écht argument is maar een drogreden.

    In mijn comment gaf ik aan wat wél het goede argument zou zijn, namelijk dat homo's pijn hebben omdat er tegen hen gediscrimineerd wordt. Dat is fout. Daarom zijn wij vóór homorechten. Ik gaf ook aan dat andere mensen homo's zien als fout vanwege culturele en religieuze overtuigingen. Daarom kunnen zij tegen homorechten zijn. In jouw comment gaf je aan dat jij niet snapt waarom mensen tegen homorechten zijn, daarom heb ik dat uitgelegd.

    Ik draag dingen aan die geen effect hebben op jou, maar wel op iemand anders. Jij gaf het voorbeeld van homo zijn (geen effect op jou), ik voegde daarbij toe dat er tegen hen gediscrimineerd wordt (wel op iemand anders). Nu snap ik niet wat het verschil is tussen het scenario wat jij geeft en de voorbeelden die ik geef. Als antwoord geef jij hierop dat homo's hun eigen gevoelens hebben en dat bij hen en degene die dezelfde gevoelens delen blijft.

    Óf ik maak deel uit van de mensen die dezelfde gevoelens (de pijn die zij voelen wanneer er tegen hen wordt gediscrimineerd) delen, want ik vind het niet leuk als er tegen hen gediscrimineerd wordt, óf wat jij zegt klopt niet omdat hun gevoelens niet alleen bij henzelf blijven, maar ook worden gedeeld door mij, want ik vind het niet leuk als er tegen hen gediscrimineerd wordt.

    En wat ik totaal niet snap is "Iemand die geen homo of transseksueel is ondervindt geen pijn of problemen aan homo's en transseksuelen.". Ik hoop dat dat waar is, maar ik snap de relevantie van die comment niet. Sorry.

    Vrijheid van meningsuiting, prima. Hier komt het hoor. Het moment dat jij zegt "het heeft geen betrekking op jou, dus waar doe je moeilijk over?" dan impliceer jij dat ik geen commentaar mag geven of tegen iets mag zijn als ik er niets mee te maken heb. Niet alleen beperkt dit mijn vrijheid van meningsuiting enorm, ook wordt dit totaal niet gereflecteerd in de samenleving. Bedenk eens wat er zou gebeuren als iedereen alleen praat over de dingen waar hij of zij zelf mee te maken heeft. Hoe zou de politiek er dan uitzien? Jij weet net zo goed als ik dat dit geen wereld is waarin iemand zou willen leven.

    Daarbij komt nog dat ik mij best kan voorstellen dat religieuze mensen zeggen: homo's hebben wel iets met mij te maken, omdat zij tegen iets gaan wat mijn religie voorschrijft. Daarom mag ik, als religieus persoon, best mijn mening hierover uiten.

    Hopelijk snap je wat ik bedoel. Zo niet, tsja, dan kunnen we best een keer Skypen hierover. ;)

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 17:16
  • papfles

    Blij dat je uitgebreid antwoordt, met veel verklaringen enz., maar dat eerste zinnetje is een beetje overbodig. Gelieve die zinnetjes in't vervolg achterwege te laten aub :)

    @DGonlag2: hetzelfde geldt voor u, maar dan eerder over je laatste zinnen.

    Ik denk dat we hier normaal over kunnen discussiëren, zonder dat we persoonlijk moeten worden in de reacties zelf :)

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 17:21
  • timvankuik1

    @Jonakemon : Persoonlijk vind ik het een beetje flauw dat je een post meteen begint met "Fijn dat je cognitieve capaciteit niet hebt om mijn comment te begrijpen." als je vermoedt dat je vorige post niet compleet begrepen werd. Dit komt over alsof je jezelf intelligenter vindt en je jezelf boven de ander plaatst. Ik zeg niet dat je dit doet, alleen dat het zo over komt. Over het algemeen heb je wel gelijk, maar ik denk niet dat DGonlag2 op een dergelijke discussie zat te wachten en slechts zijn mening wenste te verkondigen.

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 18:07
  • zinka9

    Het wordt precies tijd dat de examens eindigen :)

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 20:11
  • Nightfire DGonlag2

    "[...]Besides, het heeft geen betrekking op jou, dus waar doe je moeilijk over? Live en let live.
    Hetzelfde geld voor homo's (-rechten), ik snap niet waarom zoveel mensen daar moeilijk over doen. Als het geen betrekking op jezelf heeft, waarom heb je er dan problemen mee?[...]"

    ''[...]Jij draagt dingen aan die inderdaad geen effect hebben op mijzelf maar wel op iemand anders effect hebben en diegene pijn doen.
    Dat is niet het geval bij transseksuelen en homoseksuelen. Die hebben hun eigen gevoelens en dat blijft bij hen en degene die dezelfde gevoelens delen.
    Iemand die geen homo of transseksueel is ondervindt geen pijn of problemen aan homo's en transseksuelen.[...]''

    Gewoon even zodat ik het ook begrijp: Hij draagt dingen aan die geen effect hebben op jou , maar wel op iemand anders en die effecten doen diegene pijn. Maar dat is niet het geval bij transseksuelen en homoseksuelen???
    Anti-homo wetgeving kan transseksuelen en homoseksuelen toch ook pijn doen?

    Het "het-heeft-geen-effect-op-jou-dus-waarom-heb-je-er-problemen-mee-argument" is inderdaad een drogreden, maar de tegenargumenten zijn dat ook. Het buiten de situatie opzoeken van voorbeelden, die doen voorkomen dat het toch op de situatie slaat, maar slechts de situatie verdraait is ook geen sterke manier om een discussie te starten.

    Het wel of niet hebben van rechten heeft invloed op een samenleving, ''het heeft geen effect op jou'' is dus in principe al niet correct.

    Dan door naar mijn persoonlijke mening:
    Iedereen hoort dezelfde rechten te hebben, als het recht van de een het recht van de ander belemmert dan dient er onderzoek plaats te vinden om uit te zoeken welk recht ingeperkt dient te worden, zodat de minste schade ontstaat. Daarin horen kinderen altijd de hoogste prioriteit te krijgen.
    +
    Goed werk Pokémon!

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 17:19
  • DGonlag2 Nightfire

    Volgens mij heb je mijn comment niet goed doorgelezen. Ik ben juist voor de vrijheid van keuze en vrijheid van meningsuiting.

    Je citeerd me, maar kijkt niet waar die citatie daadwerkelijk over gaat? Dat iemand homo of transseksueel is doet iemand die géén homo of transseksueel is géén pijn.
    Daarmee doelde ik dan ook op de comment van Jonakemon, die voorbeelden aanhaalt waarbij dat wel zo is, wat dus geen betrekking op mijn originele post heeft.

    Toegegeven Jonakemon en mijn eigen mening komen overeen. Dar klopt. Zijn redenatie over mijn 'Live en let live' en 'het doet anderen geen pijn' heeft hij volledig uit verband getrokken en laten lijken alsof ik zeg dat discriminatie niet erg is....

    Maar zoals Papfles al zegt moeten we hier normaal over kunnen discussieren. Het schiet daarbij niet op om delen van mijn comments te citeren en uit verband te trekken.
    Als ik jullie comments lees dan komen die overeen met die van mij, jullie hebben alleen niet goed gekeken wat er daadwerkelijk staat.
    Zonde.

    [...]Anti-homo wetgeving kan transseksuelen en homoseksuelen toch ook pijn doen? [...]

    Precies! En als je mijn comment gelezen had dan had je kunnen weten dat ik pro-vrijheid en anti anti-homowetgeving ben.

    Zoals ik dus eigenlijk al meteen vanaf het begin af aan heb geschreven:

    Live & Let Live. Als niet homo / trans heb je geen last van homo's / transseksuelen. Daarom moeten deze mensen ook kunnen doen en laten wat ze willen. Er hoort geen anti wet te zijn. Iedereen hoort vrij te kunnen zijn in wat hij/zij wil en gelooft.


    Wat bedoel je overigens met kinderen moeten de hoogste prioriteit krijgen? Ik snap niet zo goed wat dat hier mee te maken heeft. Of bedoel je over het algemeen (niet zozeer deze discussie)?

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 18:07
  • n00bflesh DGonlag2

    But if this ever changing world in which we live in makes you give in and cry...
    Say live and let die
    *epic rock solo of awesome procrastination*

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 22:09
  • Nightfire DGonlag2

    De delen die ik geciteerd heb, heb ik meerdere malen gelezen, vandaar mijn post met vraag om verheldering. Bij deze dank daarvoor.

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 00:07
  • Jumbony DGonlag2

    Ik moet Jonakemon gelijk geven in het feit dat ik niet akkoord ga met het "het-heeft-geen-effect-op-jou-dus-waarom-heb-je-er-problemen-mee" argument. We zitten allemaal in dezelfde mensensoep. Beeld je bv. in dat je een werkgever bent en je moet kiezen om ofwel een homofiele of een heteroseksuele werknemer aan te nemen, beiden met dezelfde capaciteiten. Op zo'n moment hebben het bestaan van homorechten wel zeker effect op ons en moeten we nu eenmaal kiezen of we al dan niet ok zijn met het feit dat 2 mannen in een gehuwde relatie kunnen treden in deze maatschappij.

    Ik gebruik hier nu maar een heel specifiek voorbeeldje, maar er zijn natuurlijk oneindig veel voorbeelden waar we met thema's als homorechten geconfronteerd kunnen worden en we voor onszelf duidelijk moeten uitmaken welk standpunt we zullen innemen. Wat als onze buur homo blijkt te zijn? Onze baas? Onze beste vriend(in)? Of zelfs onze echtgenoot/echtgenote? "Het-heeft-geen-effect-op-jou" klopt IMO dus helemaal niet en lijkt me eerder een (te?) passieve visie op dergelijke thema's. Just my 0.02 € .

    Geweldig van pokémon trouwens dat ze dit op een subtiele manier ter sprake willen/durven brengen!

    Reactie aangepast door Jumbony om 2014-01-13 om 10:13

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 10:12
  • DGonlag2 Jumbony

    Lees dan ook mijn comments.

    Ik zeg toch niet dat homo's geen last hebben van anti-homowetten?
    Ik zeg juist dat die vrij moeten zijn om te doen wat ze willen.


    Die "het-heeft-geen-effect-op-jou-dus-waarom-heb-je-er-problemen-mee" slaat op mensen die ANTI homo zijn.


    Volgende keer moet je de comments doorlezen voordat je comment, anders comment gewoon niet.

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 11:15
  • papfles DGonlag2

    Relax man :)

    1° Misschien hebben ze het verkeerd gelezen, maar misschien is het ook gewoon niet 100 % duidelijk vanuit jouw teksten en kan er daar ook wat gesleuteld worden qua taal om het 100% duidelijk te maken he. Het ligt dus misschien niet 100% aan hen, maar ook wat jij hebt getypt. Niet meteen uitgaan van het feit dat iemand anders fouten maakt :-)

    2° Gelieve niet te gaan zeggen wat users hier wel of niet moeten doen (zoals "comment gewoon niet"), want dat recht heb je niet ;-)

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 11:22
  • Gemini papfles

    tree pretty ... fire bad .... me tired ... dit ging over Pokémon dacht ik nee? :p

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 12:41
  • Rozaantjie

    "Als wij alle mensen met een lichamelijke afwijking of misvorming zouden vermoorden, dan wordt onze samenleving een stuk mooier. Je ondervindt er geen negatief maar juist een positief effect van. Dus waarom heb je er dan problemen mee?"

    Je probeert een punt te maken... Maar AUW!!

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 21:26
  • http://www.4gamers.be/profiel Rozaantjie

    Ik keek net een documentaire over kinderen met een lichamelijke afwijking die gepest werden. Dat was mijn inspiratie. Sorry daarvoor :(

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 23:48
  • Rozaantjie

    Ik ben niet snel beledigd hoor!
    Maar als je die stelling zou voorleggen aan m'n vrouw, m'n kinderen, m'n ouders of m'n broertjes denk ik toch dat zij het er niet mee eens zijn. Financieel zal het misschien heel aardig kloppen, maar ik verrijk de levens van velen op een andere manier ;)

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 00:37
  • http://www.4gamers.be/profiel Rozaantjie

    En ik hoop dat je daar nog vele jaren mee doorgaat! :)

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 02:35
  • Rozaantjie

    Doe ik! De samenleving betaald toch ;)

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 10:24
  • Gemini Rozaantjie

    sarcasm dude ... ik heb ook een handicap maar voel me echt ni aangesproken hoor :)

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 12:42
  • Rozaantjie Gemini

    Zoals je ziet ik ook niet... Maar de stelling die geponeerd werd was nogal grof. Meestal zijn het niet de mensen met een handicap zelf, maar de directe omgeving die daar wél aanstoot aan nemen. Ikzelf maak veel grappen over m'n handicap, maar m'n moeder bijvoorbeeld kan er echt niet mee omgaan...
    Humor is voor mij het ideale coping mechanisme!

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 15:55
  • n00bflesh Solid_Protons

    "Ik wil niet hatend overkomen maar" is NOOIT een goede start om een mening te geven.

    En ik ga akkoord met DGonlag2, er is niks mis mee. Het personage moest niet en heeft geen invloed op het spel (buiten wat xp voor de Pokemon en een paar pokecash). Companies don't what Nintendoes.

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 14:48
  • Shad0wdar n00bflesh

    Volgens mij begint in de comments op IGN in nog geen honderd jaar zo een discussie. xd

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 18:26
  • Rozaantjie

    Ze zouden het spel dus Pokémon XY -> XX moeten noemen...

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 12:40
  • Link-Vs.-Ganon

    Dus dit spel zal uit de rekken moeten in Rusland....

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 16:24
  • NorsiXa

    Weet niet waarom dit gepost moet worden, is toch niets mis mee? Kleine kindjes begrijpen die hint trouwens toch niet.

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 16:43
  • Anneleen

    Hoe meer LGBT casual vermeld wordt in alle vormen van media, hoe beter imo. Er hoeft helemaal geen nadruk op te liggen. Bijvoorbeeld die kerel in The Last of Us. Go Nintendo dus :)

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 18:20
  • skywarior

    Dat ze het in het spel stoppen maakt me niet uit. Zijn toch mensen van irl, dus why not.
    Wat me wel verrast is dat er altijd zoveel heisa omheen gemaakt word. =p

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 18:44
  • elke

    We leven in de 21 ste eeuw en niet in de 14 de eeuw.
    Dus ik heb er geen problemen mee.
    Er mogen juist meer games zoiest mee doen.

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 20:04
  • applicious

    Steeds meer mensen kiezen om een transgender te zijn. Het is ondertussen wel een gewoonte dusja.

    • Geplaatst op 2014-01-12 om 21:21
  • Gr8Climax applicious

    Uhmmm, yeah...

    Bijna zoals het kiezen van een nieuwe telefoon hè؟

    Reactie aangepast door Gr8Climax om 2014-01-14 om 09:05

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 11:05
  • applicious Gr8Climax

    Lol ja ergens wel vergelijkbaar. Na een tijd willen sommigen weer terug naar hun vorige geslacht.

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 20:17
  • rydhus

    Veel kinderen groeien op met ouders die tegen homofilie, transgenders, andere rassen of ander geloof als henzelf zijn. Het is juist mooi dat de kinderen die pokemon, in dit geval, spelen subtiel meekrijgen dat het normaal is en dat een ieder gelijk is. Keep up the good work nintendo.

    • Geplaatst op 2014-01-13 om 12:59