Zen Pinball 3DS

Door kimme, 25-12-2011 09:44

In de vroegere jaren tachtig konden gamers hun hartje ophalen in tal van cafés waar meestal ergens in een donker hoekje een flippertafel stond te pronken. Heden ten dage zijn deze fysieke spelmachines jammer genoeg grotendeels uit het cafébeeld verdwenen. Gelukkig kan de jongere generatie het plezier van het flipperen nu uittesten op hun blinkende Nintendo 3DS waar je via de 3DS eShop het flipperspel ZEN Pinball 3D kan downloaden voor een luttele 5 euro. Wij  vroegen ons af of we het genot van oudere flippertijden in draagbare vorm konden herbeleven.

Bij het opstarten van het spel is het ons meteen duidelijk dat Zen Pinball 3D een flipperspel is dat je zonder enige moeite oppakt zoals weleer op café. Het grote verschil hierbij is wel dat deze game er toch wel flitsender uitziet dan zijn ouderwetsere voorganger. De flippers kunnen gebruikt worden met de D-pad en de B-knop, al is het aan te raden om de linker- en rechterschouderknop te gebruiken. Deze controls voelen van in het begin enorm vertrouwd aan en geven je onmiddellijk de zin om de flipperkast stuk te spelen.

Je beschikt meteen over vier verschillende speeltafels waar zowel beginners als gevorderde flipperaars mee overweg kunnen. Excalibur is een tafel die het thema 'Middeleeuwen' haast perfect naar voren weet te brengen waarbij vooral de gestroomlijnde animaties in het oog springen. Eldorado is een meer complexe flippertafel van opzet, waar je als avonturier op schattenjacht gaat. In Eldorado is er trouwens een grotere variatie aan paddestoelenbumpers, bruggen waar je bal kan over zoeven en kleine zwarte gaten waar je bal plotseling in het niets kan verdwijnen.

Shaman is dan weer meer een tafel voor liefhebbers van het massaal bumperen in een oosterse sfeer en levert je na verloop van tijd een aardig aantal combo’s en dito punten op. Ben je liefhebber van een futuristische speelstijl, dan is Earth Defense de flippertafel naar je hart. In Earth Defense heb je enorm grote schansen om je bal aan grote snelheid naartoe te flipperen en maakt een robot je het leven moeilijk door op geregelde tijdstippen de baan van de bal te onderbreken met alle nodige frustraties tot gevolg. Alle vier de speeltafels zijn grafisch gezien mooi afgewerkt en een plezier om op te spelen. Minpunt hierbij is wel het feit dat de grootte van het 3DS-scherm in sommige gevallen niet voldoet aan de verwachtingen van het toch wel succesvolle 3D-effect in Zen Pinball 3D. Zo zijn de tafels enorm gedetailleerd weergegeven en is daardoor het effect op het kleinere 3DS-scherm ondermaats wat niet het geval zou zijn wanneer je het spel op een groot televisiescherm speelt.

We vinden het eveneens jammer dat de flipperkast niet op beide schermen van de 3DS wordt afgebeeld aangezien je, naar ons aanvoelen, vrijwel geen oog hebt voor de scores die je kan terugvinden op het  touchscreen van je 3DS omdat je vooral gefocust bent op het bovenste speelscherm. De pop-ups die het behalen van bijvoorbeeld een multi-ball weergeven kunnen als storend worden ervaren door sommige spelers.

De leercurve van de gameplay is niet te steil en de animaties zijn zeer vloeiend te noemen. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars hun best hebben gedaan om Zen Pinball 3DS voldoende opties te geven. Zo kan je met een eenvoudige druk op de X-knop acht verschillende camerastandpunten selecteren en tegelijkertijd kan je met de Circle Pad de details en geheimen van elke flippertafel ontdekken. Het kan ook handig zijn om vanuit uit het pauzemenu een gids van elke speeltafel te raadplegen wanneer je hulp nodig hebt om een bepaalde schans of  moeilijke hindernis te overwinnen.  Voor competitief ingestelde spelers zijn er online leaderbords beschikbaar. In deze ranglijsten streef je ernaar om een zo hoog mogelijk plaatsje te behalen. Zo worden online zowel je wekelijkse scores, scores voor je eigen land als je overall scores netjes bijgehouden. Het is natuurlijk nog leuker om samen met een vriend te wedijveren om de hoogste score in Zen Pinball 3DS te behalen voor alle vier de tafels.

Grafisch gezien springen de sterke visuals en een kwaliteitsvolle presentatie in het oog want die brengen elke flippertafel als het ware tot leven. Met het gebruik van de 3D-slider zal je pas merken hoe scherp het oog voor detail is verweven in gans het flipperspel. Het geluid in Zen Pinball 3DS tsjirpt vrolijk in je oren terwijl de geluidseffecten je met weemoed doen terugdenken aan de lange flipperavonden van weleer.

Zen Pinball 3D is een fantastisch spel voor iedere liefhebber van een ouderwets potje flipperen waarbij de sterke visuals zonder meer in het oog springen. Vier flippertafels met elk hun eigen uitdagende punten en hun uitgebreide online leaderboards in het bijzonder, zorgen ervoor dat je je als speler niet snel zal vervelen. Het is vooral jammer dat de gedetailleerde tafels niet volledig tot hun recht komen op het kleinere 3DS-scherm. Misschien had de ontwikkelaar beter gebruik gemaakt van de twee schermen van de 3DS al weten we natuurlijk niet of het detail hierdoor dan wel beter tot zijn recht zou komen. Het gevoel om uren hersenloos te kunnen flipperen met daarbij een sterk grafisch sausje doet ons meer dan ooit dromen van een vervolg…

• Grafisch sterk en mooie visuals
  • Uitgebreide online leaderboards
  • Nostalgische flippertijden herleven