Pullblox

Door Vancha, 05-01-2012 00:00

De eShop van de 3DS begint meer en meer vorm te krijgen en met wekelijkse toevoegingen lijkt het steeds aantrekkelijker te worden om eens de winkel te doorzoeken naar iets leuks om de tijd te doden. Naast de 3D-classics en de oude NES- en Game Boy-remakes wilt Ninendo ook nieuwe games promoten in hun store. Eerder deden ze dit al met het bizarre Freakyforms, maar aangezien niet iedereen een even grote fantasie heeft, proberen ze het ditmaal met een puzzelspel dat ontworpen is door de makers van Wario Ware, Advance Wars en Fire Emblem. Eens zien of Intelligent Systems terug met iets hersenkrakends en leuks op de proppen is gekomen.

Verrassend goed

Pullblox ziet er kinderlijk uit met de schattige wezentjes en kleurrijke omgevingen, maar in het echt is het een doordachte puzzler. In deze wereld moet Mallo (het wezentje waar je mee speelt) kinderen redden die vast komen te zitten in de pullblox. Dit zijn uitschuifbare puzzels waar je vervolgens kan op klimmen om de top te bereiken, maar de kinderen zijn allemaal vast komen te zitten omdat de blokken terug in elkaar geschoven zijn door een of ander rebels kind. Mallo zal nu alle puzzels terug uit moeten schuiven en elke top moeten bereiken om ieder kind te redden dat vast kwam te zitten.

Pullblox screenshot Pullblox screenshot

Om je het nodige uit te leggen krijg je een vrij lange tutorial die (al kan het misschien voor de kleinere kinderen handig zijn) snel verveelt en verschillende dingen herhaalt. Het komt erop neer dat je ieder level een torentje blokken krijgt die je kan uitschuiven om zo trapjes te vormen en omhoog te klimmen. De blokken kun je van de voorkant, maar als je plaats hebt ook van de zijkant beetnemen om te verschuiven over de nodige lengte om je weg vrij te maken. Mocht je op de weg naar de top vallen of een fout zien, dan kun je met de L-knop tot dertig seconden terugspoelen om je fout recht te zetten. Als je volledig de kluts kwijt bent heb je ook altijd de optie om alles te resetten en terug van nul te beginnen. Handige functies die later wel eens nuttig kunnen zijn.

De 200 levels die in de game zitten zijn opgedeeld in verschillende "werelden" die elk hun eigen thema's hebben, van gewone torentjes tot creaties in de vorm van dieren of objecten. Er is zelfs een Nintendo-thema in een wereld gestoken voor de echte fans. Al kunnen de eerste werelden wel makkelijk af te werken zijn, latere levels bieden extra uitdagingen en vergen meer denkwerk om opgelost te geraken. Na een tijdje krijg je warpgaten die je, zoals in Portal, van de ene naar de andere plaats brengen of knoppen die alle blokken van eenzelfde kleur volledig uitschuiven als je er op drukt. Op het moment dat je met al deze opties gelijktijdig moet rekening houden zou je direct vergeten dat de game er ietwat kinderlijk uitziet en kun je makkelijk verslaafd geraken aan de eenvoudige maar leuke gameplay.

Pullblox screenshot Pullblox screenshot

Maak ze zelf

De grafische stijl van de game is ook erg charmerend. Het kleurenpalet zit vol fleurigheid en de personages zijn net gedetailleerd genoeg om aantrekkelijk te zijn. Het 3D-effect zie je voornamelijk terugkomen in de blokken en ook al hebben ze het vrij eenvoudig gehouden, het is net goed genoeg om het 3D nuttig te maken en makkelijk te zien waar jij staat en hoe ver je de blokken al hebt uitgeschoven. Ook de muziek is eenvoudig gehouden en biedt enkele leuke effectjes en melodietjes waar je alsnog bij kan neuriën.

De game heeft wel al 200 levels, maar voor mensen die dat niet genoeg vinden is er nog een simpele create mode waarin je, hoe kan het ook anders, je eigen puzzels kan creëren. In een grid wordt alles je uitgelegd en na even ermee te prutsen kun je al snel iets leuks tevoorschijn toveren. Ieder level krijgt na volledig af te zijn ook een eigen QR-code mee om de puzzel te kunnen delen met vrienden of eventueel op internet te zetten. De game heeft dan wel niet de optie om online te gaan, maar mensen die even rondneuzen vinden via een zoekmachine wellicht wel enkele kunstwerkjes die ze dan kunnen downloaden en spelen door de QR-code te scannen.

Pullblox is een eenvoudig ogende game geworden, maar dan met verslavend goede puzzels als kern van het spel. De charmerende audiovisuele effecten zijn net goed voor de game en al lijkt de game bij het eerste keer spelen simpel. Later zul je nog verwikkeld geraken in hersenkrakende puzzels die je door de hoge fun factor gewoonweg wilt uitspelen. Kortom: Pullblox is zijn zes euro meer dan waard.

• Charmerend mooi
  • Aanstekelijke gameplay
  • Hoge fun factor