Resident Evil: Revelations

Door Phazon, 26-01-2012 00:05

Van huiveringwekkende horror naar bloedstollende actie, zo kan je het beste de evolutie in de Resident Evil-serie omschrijven. De twee laatste hoofdgames uit deze reeks brachten een geheel nieuwe ervaring met zich mee en namen daarbij wel afscheid van hun oorspronkelijke roots. Met Resident Evil: Revelations wil Capcom een brug slaan tussen de oudere titels uit de serie en de recentere games. Kan Revelations de hoge verwachtingen inlossen of is het, zoals Mercenaries destijds, een teleurstelling geworden?

Zoals de fans misschien wel weten, heeft Resident Evil een zeer uitgebreid (achtergrond)verhaal. Het is echter niet noodzakelijk om dit te kennen om van het spel te kunnen genieten, maar handig is het zeker wel. Revelations vindt namelijk tussen het vierde en vijfde deel van de serie plaats en focust op  de gebeurtenissen net na de oprichting van de BSAA (Bioterrorism Security Assessment Alliance) in 2004. Men besloot om een zeer speciaal eiland te bouwen in de Middellandse zee, genaamd Terragrigia.

Kenmerkend aan dit eiland was dat het volledig kon teren op zonne-energie. Toeristen konden zich naar deze mileuvriendelijke stad begeven door middel van het luxecruiseschip Queen Zenobia. Desondanks bleef de zonneschijn niet duren, want de terroristische organisatie ‘Il Veltro’ lanceerde een aanval met BOW’s (Bio Organic Weapons oftewel grote, monsterlijke gedrochten) als protest tegen de zonne-energie. De Federal Bioweapon Commision zond dus zijn beste agenten uit om deze terreur een halt toe te roepen. Nadat alle Veltro-leden uitgeschakeld waren, werd Terragrigia een quarantainegebied en tevens een gebeurtenis die het gevaar van biowapens op de zwarte markt aangaf.

Een jaar later blijkt het dat Il Veltro nog steeds bestaat en het de wereld opnieuw bedreigt met een variant op het gekende T-virus, dat in eerdere games levensvormen aantastte en tot zombies maakte. Het nieuwe T-Abyss-virus is echter aangepast aan maritieme onstandigheden, waardoor het gevaar nu ook onder water kan schuilen. Wanneer Veltro laat uitschijnen dat de Queen Zenobia reeds geïnfecteerd werd met dit virus en het schip dus de hele planeet bedreigt, wordt het tijd om BSAA-agenten Chris Redfield en Jessica Sherawat op onderzoek te sturen.  Misschien was dit toch niet zo een goed idee, want het contact met deze twee agenten gaat al snel verloren. In een poging om Chris en Jessica te redden en om Veltro een halt toe te roepen, gaan Jill Valentine en Parker Luciani op zoek naar het bouwvallige schip.

Het betreden van dit schip is tevens het begin van Revelations. Zal het hen lukken om hun partners terug te vinden en de dreiging te stoppen? Dat kom je te weten door het spel te spelen, want wij zullen trachten om geen of zo weinig mogelijk spoilers in deze review te vernoemen. Uiteindelijk kent Resident Evil: Revelations een zeer meeslepend verhaal dat keer op keer weet te verrassen en zeker niet onder hoeft te doen voor de verhalen van de voorgaande delen, integendeel. Vooral naar het einde van het spel toe komt het verhaal in een stroomversnelling terecht en zal je je 3DS niet snel uit willen zetten. Er zijn ook tal van nieuwe personages die hun intrede maken en waar we in de toekomst zeker nog van zullen horen, maar die ontdekkingen laten we aan jullie over.

Sta doodsangsten uit op cruise

Welkom aan boord van de Queen Zenobia, een schip en tevens de belangrijkste setting in dit spel. De onheilspellende gangen zijn ijzig stil en zo nu en dan word je verrast door vleermuizen die op je af lijken te komen en ratten die plots uit de stroomkast springen. Een deur slaat dicht, terwijl het onweer dit geluid nog versterkt. Combineer dit allemaal met de nodige portie bloed op de muren en je weet dat er iets te gebeuren staat. Of toch niet? Ligt het gevaar dan toch enkele kamers verder op de loer?

Er is maar een manier om dit te achterhalen: geen angsthaas zijn en voorzichtig om het hoekje piepen met ons geweer in gereedheid. Het is net die angst en onzekerheid die de eerste Resident Evil-games kenmerkte en opnieuw in Revelations aanwezig is. Het aantal keren dat we ons tijdens het verhaal de daver op het lijf kregen, valt niet meer op onze beide handen te tellen. In dat opzicht is het de makers zeker gelukt om je regelmatig eens kort en krachtig te laten verschieten, waarna je eens goed moet lachen met het feit dat je zo snel schrok.

Een van de eerste minder prettige ontmoetingen is die met de Ooze. Deze gevaarlijke en tevens afschuwelijke gedrochten zijn geen zombies, maar kunnen we eerder klasseren als hongerige, stinkende misbaksels die er alles aan zullen doen om je om het leven te brengen. Aangezien de Ooze ook wat sneller zijn dan de gemiddelde zombie, zal je veel sneller moeten nadenken en anticiperen op hun acties. Stilstaan en schieten is dus allesbehalve een slimme zet. Vaak bevind je je net in een zeer nauwe gang of kamer, waardoor de actie vrij intens kan zijn. Meermaals zal je eens wat rondjes moeten lopen rond een tafel om vervolgens als een bezetene te vuren en te herladen.

Naast de Ooze zitten er nog tal van andere vijanden in het spel, waaronder een paar reeds gekende soorten. Bazen moeten er natuurlijk ook in voorkomen en ook hier bevat Revelations een aantal angstaanjagende en grosteske exemplaren. Op normal zijn ze meestal zeer moeilijk te verslaan en wanneer je zuinig bent en goed kunt richten, zal je nipt toekomen met je munitie. Een overdaad aan kogels zal zelden voorkomen, hetgeen de spanning en de onzekerheid van dit spel wederom ten goede komt.

Nieuw in de serie is de toevoeging van de Genisis. Met dit toestel kan je de talloze kamers en gangen scannen en eventueel extra munitie vinden. Nadat je een aantal dode monster gescand hebt, word je getrakteerd op een extra Herb om jezelf te healen. Hoewel dit op het eerste zicht een leuke toevoeging lijkt, zijn we toch niet helemaal overtuigd van dit concept. Hetzelfde geldt voor het scannen van de vijanden voor een beloning. Het verplicht in bepaalde mate de speler namelijk om iedere kamer te scannen en dat kan na een tijdje gaan vervelen.

Als men dit toestel in de toekomst wil blijven gebruiken, zouden we graag wat verbetering en uitbreiding zien omtrent het gebruik ervan. Een andere nieuwigheid in de serie is het feit dat er een aantal stukken in het spel is waarin de speler moet zwemmen. Doordat je in deze stukken onder water niet kunt schieten en na een bepaalde tijd stikt, moet je snel anticiperen en nadenken. Een toevoeging die zeer geslaagd is om extra spanning te creëren en de speler bij momenten stevig onder druk weet te zetten.

Episodes vol spanning, horror en actie

Zoals eerder gezegd is het niet onze bedoeling om heel het verhaal uit de doeken te doen, maar het is toch interessant om de algemene gameplay en het verloop van het spel eens te overlopen. Resident Evil: Revelations presenteert zich aan de hand van 12 Episodes. Elke Episode begint met een korte recap van de vorige, zodat je de recente gebeurtenissen even op een rijtje kan zetten. Daarna volgt er één scène, een tussentijds resultaat en nadien nog een tweede scène, gevolgd door het eindresultaat. Meestal is het zo dat één scene zich op de Queen Zenobia (het enge gedeelte) afspeelt, terwijl de andere een flashback is of andere omgevingen en gebeurtenissen belicht (voornamelijk zijn dit de delen met focus op actie).

Op die manier slagen de makers er in om een perfecte balans te vinden tussen klassieke horror en de meer actievolle bedoeningen zoals we deze reeds kennen uit deel 4 en 5. De Episodes zorgen er ook voor dat je niet meteen verplicht wordt om uren aan een stuk achter je 3DS zit, want dikwijls duurt één scene een 15 à 20 minuten. Een heel slimme zet om een typische console-franchise over te brengen naar een handheld als je het ons vraagt. Wij hadden net geen 12 uren nodig om het verhaal op normal uit te spelen (al geeft de teller slechts een dikke 8 uren aan), wat een zeer acceptabele lengte is voor een dergelijk spel. Natuurlijk kan je ook proberen om de Hell Mode eens te doorploegen om zo bepaalde achievements en typische beloningen in de wacht te slepen. Zeg nu zelf, die klassieke infinite rocket launcher maakt het de miserie toch meer dan waard?