Pro Evolution Soccer 2013

Door YoniVL, 02-10-2012 00:03

Goede wissels in Pro Evolution Soccer 2013

Bij Konami hebben ze enkele jaren geleden beseft dat ze verkeerd bezig waren met Pro Evolution Soccer. De reeks had jaren hoge toppen geschoren, maar de laatste delen kreunden onder de druk van FIFA en ook de kwaliteit van het spel was niet om over naar huis te schrijven. Dus werd er besloten om het spel eens stevig onder handen te nemen. Met PES 2012 kregen we al een eerste stap te zien, maar met PES 2013 hoopt Konami om flink wat gamers opnieuw te kunnen overtuigen van hun game.

[Getest op PS3]

We gaan eerst een aantal dingen uit de weg zetten. Er zijn immers een paar aspecten waar PES steeds moet onderdoen voor FIFA, namelijk graphics, soundtrack en licenties. Dat is ook dit jaar weer niet anders. Grafisch heeft de reeks wel een flinke vooruitgang geboekt en ziet het er best goed uit. Het kan nog steeds iets beter en vooral de menu’s zien er ongelooflijk saai uit, maar tijdens wedstrijden ziet het er allemaal heel goed uit. De soundtrack daarentegen is niet om over naar huis te schrijven. Die is niet echt gedenkwaardig. Koppel dit aan de traditiegetrouwe zwakke commentaar en je zal al snel een cd opleggen, terwijl het geluid van je tv uit staat.

Pro Evolution Soccer 2013 screenshot

Op het vlak van licenties kan PES elk jaar een groter arsenaal voorleggen. Nog steeds ontbreken er flink wat ploegen – en beschik je in België enkel over Club Brugge en Anderlecht – maar er lijkt stilaan schot in de zaak te komen. Het contract met de Champions League is verlengd en ook de Copa Libertadores is weer van de partij. Daarnaast zit ook de volledige Spaanse competitie in het spel, met alle ploegen en hun stadion. Ook de Franse, Italiaanse, Nederlandse, Portugese en Braziliaanse competities zijn aanwezig. Spijtig genoeg ontbreekt nog steeds de Premier League, die toch wel de populairste competitie ter wereld is. Het is en het blijft een spijtige zaak dat PES niet over alle licenties beschikt, maar geduldige gamers kunnen vrijwel altijd enkele weken na release een database downloaden die alles netjes aanpast, of ze kunnen zelf aan de slag gaan met de editor.

Op het vlak van gameplay zijn er een aantal zaken flink anders en zijn er ook veel dingen bij hetzelfde gebleven. Het minste wijzigingen zien we in de spelmodi. Je kan nog altijd een flink aantal verschillende trofeeën winnen, zoals dus de Champions League en de Copa Libertadores. Nog steeds heb je Become A Legend, Master League en Master League Online. Vooral die laatste twee blijven in hun eenvoud modi die je gewoon niet tegenkomt in de FIFA-reeks. Het blijft dan ook fantastisch om met een ploeg vol pottenstampers te starten en die stilaan uit te bouwen tot een ploeg die kan meedingen voor de titel van beste ploeg ter wereld.

Pro Evolution Soccer 2013 screenshot Pro Evolution Soccer 2013 screenshot

Bij de gametypes is alles dus vooral bij het oude gebleven. Aan de pure gameplay is echter wel flink wat veranderd en dat was nodig ook. Dankzij al die vernieuwingen speelt het spel nu een stuk vlotter dan het de laatste jaren deed. Om al die vernieuwingen uitvoerig te testen, moet je trouwens in Performance Training zijn, waar ze je alles haarfijn uitleggen. Ook de makers van PES beseften dat de manier waarop de AI reageert en de loopbewegingen die de spelers maken niet goed zaten. Daar werd dus heel wat werk in gestoken met de Pro Active AI als uitkomst. Spelers lopen zich nu stukken beter vrij en ze zullen ook veel sneller diep lopen. Het systeem is verre van perfect, maar het geeft ons hoop voor de toekomst.

Combineer dit met de verbeterde manuele passing en je hebt een gouden duo. Ook op verdedigend vlak heeft het zijn voordelen, want de positionering van je spelers is nu zoals je dat wil. Geen gaten meer in de verdediging dus. In PES 2012 werd Player ID al geïntroduceerd en in PES 2013 gaan de ontwikkelaars verder op dat idee. Van een aantal spelers werd hun speelstijl tot in de puntjes bestudeerd en overgezet naar de game. Daardoor zullen ze dingen doen die je echt van hen verwacht. Spijtig genoeg is het aantal spelers dat hiervan gebruik maakt nogal beperkt en kunnen we dus niet helemaal genieten van de mogelijkheden.

Pro Evolution Soccer 2013 screenshot

De meest opvallende vernieuwing is Full Player Control. Daarmee heb je nu offensief en defensief een pak meer vrijheid. Wanneer je aanvalt, heb je als speler nu een aantal simpele bewegingen, waarmee je zonder veel problemen de bal kan vrijmaken. Denk daarbij niet aan de meest ingewikkelde zaken. Je kan een bal simpel langs een verdediger tikken of hem even door de benen spelen, je kan een bal heel kort controleren, zodat je onder de druk van de verdediging kan uitkomen en ga zo maar door. Het zijn vaak hele kleine bewegingen, maar wel bewegingen die je op een echt veld ook zal zien. Het draagt zo flink bij tot het realisme. Defensief zorgt de Full Player Control er voor dat je kan verdedigen zoals jij dat wil. Kort op de man zitten, snel een tackle uitvoeren, gewoon het spel ophouden. Het hoort allemaal tot de mogelijkheden.

Pro Evolution Soccer 2013 is dankzij vele kleine zaken de grootste stap voorwaarts in de reeks sinds enkele jaren. Qua modi mag er dan niet veel veranderd zijn en ook de licenties zijn er nog steeds niet allemaal, maar de gameplay werd stevig aangepakt waardoor PES 2013 niet alleen leuker speelt, maar ook een stuk realistischer aanvoelt. Voor het eerst in jaren is de game een echte concurrent voor de slokop van EA.

• Sterk verbeterde gameplay
  • Realisme opgedreven
79/100