Virtue's Last Reward

Door Vancha, 03-12-2012 00:02

Games die geen wereldwijde releases krijgen, we vinden het allemaal ergerlijk. Vooral als die  game nog eens erg populair blijkt te zijn. De adventure games beginnen de laatste jaren terug boven water te komen en ook op Nintendo DS kwamen er enkele van dit genre voor. In 2010 kwam de prachtige horror visual novel 999: Nine Hours Nine Persons Nine Doors uit in Japan en Amerika, maar wij Europeanen moesten of op onze kin kloppen of de game importeren. Dit jaar komt er een vervolg op deze sleeper hit uit voor 3DS en Vita en gelukkig hebben we nu meer geluk en kunnen ook wij ermee aan de slag. Ook deze keer zal de game je volledig meesleuren met het verhaal.

[Gespeeld op 3DS]

Virtue's Last Reward laat zich net zoals zijn voorganger spelen als een interactief boek met af en toe keuzes die je maakt of puzzels die je moet oplossen om het verhaal te kunnen verderzetten. Wacht, klik nog niet direct weg want we kunnen je nu al verkondigen dat het verhaal zo spannend en meeslepend is dat zelfs niet-fans van het genre dit gewoon moeten proberen. We gaan nu niet direct het verhaal zomaar weggeven, maar hier heb je alvast een basis om te snappen over wat het precies gaat.

Virtue's Last Reward is een spirituele opvolger van 999, wat wil zeggen dat je niet per se het origineel moet gespeeld hebben om het verhaal te volgen, maar ergens is het toch leuker om eerst de eerste game door te nemen om ten volle van dit vervolg te genieten. Net zoals het origneel worden er negen mensen ontvoerd en opgesloten. Jijzelf speelt als de jongen Sigma en je moet met enkele vreemde individuen uit een afgesloten fabriek zien te ontsnappen. De enige uitweg is een deur met een grote '9' op geschilderd en om deze open te krijgen moet je samenwerken, maar tegelijk moet je elkaar ook bedriegen en beter leren kennen om te weten te komen wie je gijzelaar precies is.

De gijzelaar noemt zichzelf Zero en wilt dat je voor hem de 'Nonary Game' speelt, een game die draait rond het cijfer negen. Iedere speler draagt een armband met een cijfer op en pas wanneer dat cijfer negen of hoger bereikt kun je de deur openen. De deur kan echter maar eenmalig geopend worden en als je erdoor stapt met minder dan negen punten, sterf je door injectienaalden die in de armband zitten, hetzelfde geldt als je nog maar nul punten over hebt.

De weg naar negen punten is geen lachertje. Je zal puzzels moeten oplossen in verschillende kamers en in groepjes van drie. Welke kamer je binnengaat en met wie beslis je zelf en dit is ook belangrijk om de andere spelers beter te leren kennen en te weten te komen wie te vertrouwen is en waarom zij hier precies zijn. Achter iedere puzzel kun je punten verdienen door een Ambidex game te spelen waar je beslist of je je partners vertrouwt of bedriegt. Aan de hand van ieder personage zijn keuze verdien of verlies je punten en je kan wel al raden dat mensen zullen achterdochtig worden als ze punten verliezen.

Aangezien ook Zero zich in het spel vermengt zullen er meermaals plottwists gebeuren en kunnen er zelfs midden in het spel mensen het leven laten. Neem dit alles samen plus het feit dat je maar één 'echt' einde hebt en je kan je wel al voorstellen dat je bij een slecht einde direct gemotiveerd bent om opnieuw te proberen. Gelukkig moet je niet iedere keer volledig terug de game opnieuw herstarten, maar hebben de makers goed naar de mankementjes in het origineel gekeken om het tweede deel te perfectioneren.