3DS VC - Castlevania

Door Vancha, 07-03-2013 00:04

Wie van het tijdperk van de 8-bit consoles stamt, heeft de laatste tijd reden genoeg om in de 3DS eShop te kijken. Klassiekers als Pac-Man, Mega Man en Punch-Out zijn al een tijdje aanwezig en nog komen er iedere maand titels uit de oude doos bij. Deze keer is het aan Castlevania om de nostalgie terug op te wekken. Voor de oude fans zal het terug vampierjagen worden zoals vroeger, maar voor nieuwelingen zou het wel eens een afslachting kunnen worden, want wat waren de games vroeger toch veel moeilijker.

Voor diegene die nog nooit de eerste Castlevania gespeeld hebben, wees voorzichtig. Zoals de andere games van de vampierenjager heb je meerdere routes die je kan bewandelen, maar de weg naar de finish kan wat ouderwets aanvoelen. Je kan niet van richting veranderen tijdens een sprong en ook niet op of van trappen springen. In plaats daarvan moet je braaf de trap op- of afwandelen en uitkijken wat er allemaal op je afkomt. De game is namelijk moordend voor mensen die denken er gewoon hakkend vanaf te komen. Een professional die alles door en door kent zou de game in nog geen half uur kunnen uithebben, maar al de rest mag daar de nodige uurtjes aan toevoegen.

In Iedere kamer of gang die je bezoekt, word je bestookt met skeletten, vleermuizen, pijlen en andere obstakels die je dood willen. Goed je aanvallen timen en uit je doppen kijken, want word je geraakt, dan krijg je een duw te verwerken en ben je ook tijdelijk verlamd. Ja, zo ging dat vroeger. De baasgevechten zijn nog het ergst, want het is bijzonder moeilijk om een aanval te ontwijken en al kan je soms eens door te bukken ook een extra zet doen, ben je er nog altijd aan als je de aanvalspatronen niet kent. Beste tip is nog om eerst het extra wapen, genaamd Holy Water, te zoeken met eventueel een power-up als toetje. Je kansen stijgen meteen als je dit wapen in je bezit hebt en geen enkel satansgebroed kan er aan weerstaan. Gelukkig speelt het buiten enkele, voor deze tijd dan, tekortkomingen nog even goed als vroeger en met de nodige oefening zul je er vast wel geraken. De instant save optie die iedere Virtual Console-titel met zich meebrengt, is dan ook mooi meegenomen.

Grafisch zou je denken niet meer onder de indruk te zijn, maar de kerkers, de vijanden en jijzelf komen nog steeds goed over en de sfeer van de game maakt dat alles nog perfect speelbaar is voor de meer graphics-gerichte gamers onder ons. Ook de duistere 8-bit muziek was voor zijn tijd ongezien en daardoor is het ook nu nog allemaal prettig om te aanhoren. Dracula heeft al die jaren gewacht om bloed te zuigen bij een nieuwe generatie gamers', maar we zullen hem eens aantonen dat hij beter een schietgebedje uitvoert vooraleer we aan zijn doodskist staan.

Castlevania zal voor velen wat gevloek met zich meebrengen door de wat oudere speelstijl en de aartsmoeilijke baasgevechten. Doorzetters zullen hier echter een klassieker vinden die nog steeds goed met zijn tijd meekan en een game die de dag van vandaag nog een aanrader is voor alle Metroidvania- of platformliefhebbers.

• Nog steeds een must-have platformer
  • Audiovisueel nog steeds aangenaam
78/100