Fire Emblem: Awakening

Door SpaGheTTi, 19-04-2013 11:56

Strategie en RPG verenigd in Fire Emblem: Awakening

Sinds de release van Fire Emblem: Blazing Sword op de Game Boy Advance heeft Nintendo geen platform meer uitgebracht zonder het wereldwijd te voorzien van een Fire Emblem-titel. Eerder was de reeks al populair in Japan, maar sinds de introductie van Roy en Marth in Super Smash Bros. Melee besloot men ook de rest van de wereld ermee kennis te laten maken. Gelukkig maar, want Fire Emblem bewees een geslaagde ervaring te zijn, zowel qua gameplay als uitgebreide verhalen. Fire Emblem: Awakening brengt nu de strategy RPG-reeks naar de Nintendo 3DS en tracht door nieuwe toevoegingen zijn voorgangers te overtreffen.

Fire Emblem: Awakening screenshot

Awakening maakt de reeks heel wat toegankelijker dan de voorgaande games. Zoals lang geleden was aangekondigd kunnen perma-deaths worden uitgeschakeld. Wanneer je een nieuw verhaal start kan je er dus voor kiezen om je personages nooit definitief te laten sterven, een optie die bij eerdere Fire Emblems afwezig was. Wanneer je helden vallen in de strijd, kunnen ze gewoon opnieuw ingeschakeld worden bij een volgende slag. Veteranen en meesterstrategen zullen dit privilege ongetwijfeld verloochenen, maar het is desalniettemin een geoorloofde toevoeging voor nieuwe spelers, of spelers die niet graag hoofdstukken opnieuw beginnen om een enkele eenheid niet te verliezen omdat die onverwachts werd verslagen.

Bij de aanvang van een nieuw verhaal maak je kennis met de visuele stijl van het spel  Na een vreemde flash-forward in de vorm van een cinematisch filmpje beginnen de gekende cutscenes waarbij een portret van de personages op de voorgrond verschijnt en een resem dialogen wordt gevoerd. Zeker het vermelden waard is dat de gesproken tekst tijdens de cinematische filmpjes en dialogen zowel in het Japans als Engels kan worden gezet, wat interessant is voor de liefhebbers van het Japans. Over de cinematics, die net als de rest van het spel in 3D werden ingekleed, moet nog gezegd worden dat ze mooi, scherp en vloeiend op het 3D-scherm worden weergegeven. Ze zorgen voor een van de betere visuele prestaties die de Nintendo 3DS tot nog toe kent.

Fire Emblem: Awakening screenshot Fire Emblem: Awakening screenshot

Voordat we onze eerste strijd worden ingegooid, maken we kennis met het hoofdpersonage Chrom, zijn zusje Lissa, zijn trouwste ridder Frederick en de - voor het eerst door de speler ontworpen - strateeg, die zoals steeds in Fire Emblem het leger van het hoofdpersonage naar de overwinning zal moeten leiden. Je kan uit verschillende kapsels en gezichtstrekken kiezen, zijn/haar stem bepalen en zelf een naam geven, waarna het personage meespeelt in het verhaal en deze keer zelfs meevecht in de veldslagen. Chrom en co vinden de strateeg in een veld terug en hoewel deze zich buiten zijn/haar naam niets lijkt te herinneren, wordt toch besloten hem/haar te vertrouwen. Al gauw moet een eerste dorp door je troepen verdedigd worden, en kort daarop ontmoet je een mysterieus personage dat uit een andere wereld lijkt te verschijnen en zichzelf "Marth" noemt, zoals de prins die we kennen uit Fire Emblem: Shadow Dragon (en de Super Smash Bros. games). Verder zullen we niet uitdiepen; het verhaal kent enkele meer en minder verwachte plotwendingen, maar is in ieder geval fantastisch opgebouwd en gaat niet snel vervelen.

De basis van het verhaalverloop en de gevechten blijft ongewijzigd. Tussen de veldslagen loop je op een wereldkaart, dit keer vrij, van dorp naar dorp en zo ook van hoofdstuk naar hoofdstuk. Tussen de hoofdstukken door heb je nu meer vrijheid: je kan inkopen doen en sidequests of uitdagingen aangaan om je huidige manschappen te trainen en eventueel nieuwe te rekruteren. Vanaf de wereldkaart betreed je ook telkens het volgende slagveld, waar je strijd zal plaatsvinden.

Fire Emblem: Awakening screenshot

Een veld bestaat uit een aantal vierkante vakjes, waarvan het aantal bepaald is door de grootte van de kaart waarop je vecht. Je kiest een van je manschappen, laat die een aantal vakjes bewegen en, indien een vijand binnen het bereik van je eenheid staat, kan je aanvallen. Met normale zwaarden, bijlen en lansen kan je enkel het vakje voor je aanvallen, maar er bestaan alternatieven die minder krachtig zijn, kunnen geworpen worden en je soldaat zo een groter bereik geven. Daarnaast kan je ook gebruik maken van magiërs en boogschutters, die sowieso gemaakt zijn voor gevechten vanop afstand. Versla je een vijand, dan verdien je experience en kan je personage een level omhoog gaan en zijn of haar statistieken verbeteren en zo sterker worden, wat typisch is aan RPG's. Door naar een eigen manschap te lopen kan je daar voorwerpen mee ruilen, of, met een genezende klasse (zoals Lissa, de zus van Chrom), deze genezen.