Fire Emblem: Awakening

Door SpaGheTTi, 19-04-2013 11:56

Heeft men dan ook wijzigingen aangebracht aan de manier waarop oorlog wordt gevoerd in Fire Emblem: Awakening? Gelukkig kunnen we zeggen van wel. Meer dan ooit voelt je leger aan als een hechte groep kameraden, doordat ze daadwerkelijk samen kunnen vechten. Bij het initiëren van een gevecht word je naar de gevechtsanimatie gebracht (tenzij je deze hebt uitgeschakeld), waar je het gevecht effectief ziet gebeuren. Op het onderste scherm zie je steeds informatie over wat er gaande is. Buiten gevechten zie je de details van het personage waar je met de cursor over gaat: welke wapens en voorwerpen die draagt, hoeveel keer ze nog kunnen gebruikt worden, de statistieken, ... (zie screenshot links). Tijdens gevechten zie je de levensenergie, het wapen dat gehanteerd wordt en verschillende opties om camerahoeken te veranderen. Voor het eerst kunnen de gevechten ook worden versneld door de A-knop ingedrukt te houden of gepauzeerd met de B-knop, wederom toevoegingen die zeker welkom zijn.

Fire Emblem: Awakening screenshot Fire Emblem: Awakening screenshot

Als twee van je manschappen naast elkaar staan wanneer een gevecht begint, zullen deze allebei in de animatie worden opgenomen. Zo kan het gebeuren dat een kompaan een slag uitdeelt aan je vijand wanneer deze eigenlijk niet bij het gevecht betrokken hoefde te zijn. Door samen te vechten smeden je personages banden, en kan je hen tussen veldslagen door met elkaar laten converseren om deze banden te versterken. Personages met een sterkere band zullen meer kans hebben om een additionele slag uit te voeren tijdens een gevecht. Tevens kan je eenheden laten samenwerken in duo's. Zo kan je bijvoorbeeld een zwaardvechter een paar laten vormen met een boogschutter, om deze extra kracht te geven bij het vuren van zijn pijl. Hoe sterker de band, hoe meer de stats worden verhoogd. Bovendien kunnen je personages hun banden met elkaar tot het uiterste drijven door te huwen. Een relatie tussen twee personen kan een niveau hebben van C, B, A of S. Bij het bereiken van niveau S zullen ze in hun gesprek met elkaar, dat leidt tot dit niveau, een vorm van huwelijk doorgaan. Het toevoegen van optionele romances aan het hoofdverhaal maakt de spelervaring voor elke speler unieker en zorgt ervoor dat je meer betrokken bent met je personages, zowel tijdens als buiten gevechten.

Wat betreft het grafische aspect: bij het bekijken van de kaart tijdens een veldslag is men niet echt afgeweken van de klassieke uiterlijken. Blauwe vakjes geven weer waar je kan lopen, rode waar je kan aanvallen, en groene waar je ondersteunende of helende magie kan gebruiken. Alles wordt zo overzichtelijk en gedetailleerd als mogelijk weergegeven. Tijdens gevechten en cinematische filmpjes doen de graphics denken aan die van Radiant Dawn, het vorige deel voor Wii, wat lang niet slecht is voor een handheld. Vooral de cinematics zien er erg gelikt uit en de visuele stijl is erg passend voor het anime-achtige uiterlijk waar men voor gaat bij de personages. De soundtrack is zoals steeds goed verzorgd; bij gevechten gaat de muziek van het veld over in een variatie die meer opgehitst is, passend voor de strijd. Buiten het hoofddeuntje heeft men geen muziek opnieuw gebruikt, wat enigszins goed is, maar ook jammer aangezien enkele oudere deuntjes episch waren en bij vorige delen wel opnieuw werden gebruikt. Al bij al is de nieuwe soundtrack alleszins ook gepast voor de game en dik in orde.

Tevens maakt Fire Emblem: Awakening nog gebruik van enkele unieke functies van de Nintendo 3DS, met name SpotPass en StreetPass. Voor StreetPass kan je een team van maximaal tien eenheden samenstellen om te laten vechten of bevrienden met een andere speler die langs je loopt. Een team van een andere speler verschijnt dan op je wereldkaart, waardoor je met het desbetreffende team kan praten of het kan inhuren, uitdagen of er voorwerpen van kan kopen. Wat echter toch een beetje jammer is, is dat er geen multicard-multiplayer aanwezig is voor het spel. Hoewel het nooit echt de bedoeling is geweest van de reeks, zou het toch leuk zijn om tegen vrienden de strijd aan te kunnen gaan, zij het lokaal of offline. Door middel van SpotPass kunnen extra gegevens (mini-kaarten, teams en voorwerpen) worden geladen naar een SD-kaart in de slaapstand. Tot slot zullen zoals langer bekend extra maps en uitdagingen voor het spel kunnen worden aangekocht onder vorm van DLC. Helaas wordt deze DLC niet gratis ter beschikking gesteld, wat dan toch nog een minpunt vormt voor deze game, waar verder niet veel slechts over valt te vertellen.

Fire Emblem: Awakening is zonder twijfel de beste Fire Emblem die Nintendo ons Europeanen al heeft voorgeschoteld. De game is vollediger dan ooit, biedt een verhaal van topformaat en enkele nieuwigheden die de gameplay alleen verbeteren. Niet alleen Fire Emblem-fans mogen deze game niet aan hun neus laten voorbijgaan; met Fire Emblem Awakening heeft elke 3DS-bezitter een nieuwe topper om aan zijn of haar collectie toe te voegen.

• Topverhaal
  • Geslaagde combinatie strategie & RPG
  • Vrijheid op wereldkaart