Animal Crossing: New Leaf

Door SpaGheTTi, 14-06-2013 12:45

Ontspanning en vernieuwing in Animal Crossing: New Leaf

Animal Crossing, het nooit eindigende verhaal van rust en ontspanning. Niets ter wereld in gevaar, nergens bloederige onthoofdingen te zien, geen monsterachtige vijanden... Bij Animal Crossing gaat het erom dat je plezier beleeft, door effectief plezier te gaan beleven in een fictief dorp. Met New Leaf krijgen wij Europeanen het vierde deel voorgeschoteld, en deze keer voor de Nintendo 3DS. Na ons interview met de bedenker van de spelreeks is het tijd dat we deze nieuwe telg eens onder de loep nemen.

Animal Crossing: New Leaf screenshot

Bij Animal Crossing trachtte men steeds een nieuw thema te introduceren en daarrond te werken. Wild World bracht Animal Crossing naar het mobiele DS-platform en Let's Go to the City introduceerde het concept van de stad bovenop het dorp waarin je leeft. New Leaf draait rond... wel, vernieuwing. Zoals de Engelse uitspraak "turning over a new leaf" al zegt, zijn de ontwikkelaars met een schone lei begonnen omtrent vele kernzaken in de reeks. Betekent dit dat Animal Crossing niet meer vertrouwd aanvoelt? Neen, je zal nog steeds communiceren met vrienden en de antropomorfe dieren die de reeks kenmerken; het betekent vooral dat je deze keer heel wat meer kan beleven en dat het spel niet zo gauw gaat vervelen, waar de vorige delen dat misschien wel deden.

Concreet houdt dit in dat jij als speler deze keer burgemeester bent van het dorp waarin je aankomt. Je wordt niet meer verwelkomd door Tortimer (de schildpad/burgemeester in de vorige delen) maar naar aanleiding van een vreemde vergissing denkt men bij je aankomst dat jij de nieuwe burgemeester moet zijn. "Ach, waarom ook niet" lijkt het, en voor je het weet zit je op die stoel achterin het gemeentehuis, waar je nieuwe eigen secretaresse Isabelle (een geel hondje) je voor tal van zaken ter hulp zal staan, trouw zoals dat een hondje betaamt. Als burgemeester sta je in voor de grootste veranderingen die je dorp zal ondergaan. In Let's go to the City konden de dapperste doorzetters der spelers na veel Bells (de in-game valuta)  neer te tellen een fontein, een extra brug en een windmolen laten plaatsen in hun dorp, maar daar bleef het ook bij. Deze keer kan je daarbovenop bankjes, lampen, een café en veel meer laten bouwen. Alles natuurlijk opnieuw tegen een prijs; de meest functionele toevoegingen kosten des te meer Bells.

Animal Crossing: New Leaf screenshot        Animal Crossing: New Leaf screenshot
       De ceremonie voor een pas gebouwde brug                   De nieuwe Dream Suite brengt je naar andere plaatsen

Het komt erop neer dat de hoofdspeler van dit spel meer dan slechts een burger is en meer verantwoordelijkheid toevertrouwd krijgt. Meerdere spelers kunnen een huis laten zetten in het dorp van je spel, maar enkel de eerste zal als burgemeester worden aangesteld. Een huis laten zetten heeft overigens nooit zoveel tijd in beslag genomen: in vorige games bezorgde Tom Nook, de wasbeer en eigenaar van de in-game winkel/supermarkt, je meteen een huis op afbetaling. Dit keer schopt Tom Nook je in een tent (met een kartonnen doos als brievenbus) totdat je je bouwgrond hebt afbetaald. Hij is kennelijk strenger geworden nu hij het tot vastgoedmakelaar heeft geschopt en zijn neefjes Timmy & Tommy heeft belast met de supermarkt. Als burgemeester hoef je gelukkig aan het begin van het spel geen part-time job meer voor Tom uit te voeren in tegenstelling tot de vorige keren; meer zelfs, hij ridiculiseert het idee van een part-time job, allicht als knipoog naar de spelers van vorige games.

Telkens je het spel start word je begroet door je secretaresse Isabelle en brengt zij je op de hoogte van alles wat het vermelden waard is, wanneer er iets te vermelden valt tenminste. Zo zal er nooit nog een dier in je dorp komen te wonen zonder dat jij daar weet van hebt. Daar heeft men zeker over nagedacht want veel van de nieuwigheden in New Leaf lijken ook echt binnen het profiel van een burgemeester te passen.

Niet alle nieuwigheden draaien echter rond het burgemeester zijn. Zo heeft men nieuwe dingen toegevoegd die tonen waarom de game best voor de 3DS werd ontwikkeld. Zoals steeds kan je draadloos, lokaal of via internet, dorpen van je vrienden bezoeken of anderen uitnodigen. Met StreetPass worden huizen van de mensen die je op straat passeert ook nog eens in een Happy Home Showcase in je game geplaatst. Dit is een beetje zoals een park vol huizen (mits je genoeg mensen met de game tegenkomt natuurlijk) van andere spelers die je al eens zou kunnen gezien hebben in het echt. Er wordt dan nog eens de mogelijkheid geboden om hun meubilair aan een iets verhoogde prijs te bestellen in een soort catalogus. De draadloze mogelijkheden van de 3DS worden nog eens uitgebreid doordat er een gebouw genaamd Dream Suite in het dorp werd gestoken. Wanneer je dit met je macht als burgemeester laat bouwen, laat het gebouw je toe om "via een droom" dorpen van andere spelers die je niet kent te bezoeken. Zo kan je zelf inspiratie opdoen of in principe gewoonweg oneindig veel verschillende plekken bezoeken.

Wat moet ik nu met een GameCube in een tent?                        Nook zorgt nu nog uitsluitend voor je huis