Disney Infinity

Door Goofus, 12-09-2013 12:08

De Toy box kun je eigenlijk zien als de gigantische leveleditor van Disney Infinity. Je kunt er naar believen je eigen Disney-werelden en –dromen realiseren en zelfs je eigen game maken met behulp van alle objecten die je ter beschikking hebt. Wanneer je de game voor het eerst opstart ben je gelimiteerd tot een beperkte lijst van vrij generieke items. Deze kun je echter aanvullen door doorheen de playsets te spelen. Sommige items voor de Toy box liggen gewoon voor het oprapen, andere zitten dan weer vast in kisten die enkel te openen zijn door bepaalde personages (kopen maar!) en nog andere krijg je door te levellen met je characters. Ervaringspunten vergaren levert je willekeurige unlocks op voor elk personage, maar het addertje onder het gras is hier dat er een level cap van 15 zit op elk figuurtje. Dat betekent dat je maximaal toegang hebt tot 45 random unlocks... tenzij je nieuwe beeldjes bijkoopt. Deze commerciële spitsvondigheden moeten de kassa natuurlijk voor lange tijd laten rinkelen, maar dat kun je Disney met een opzet dat net daar specifiek op gericht is moeilijk kwalijk nemen.

Disney Infinity screenshot Disney Infinity screenshot

Eens je dus wat leuks hebt verzameld voor je Toy box kun je volledig los gaan in de level editor en doen waar je zin in hebt. Het systeem is tegelijk voldoende diepgaand en toch niet te ingewikkeld. Dankzij een vlotte tutorial ben je binnen een redelijk korte tijdspanne zelf in staat om mooie levels in elkaar te knutselen. Stellen dat je grootste beperking je eigen verbeelding (of was het nu je portefeuille?) is, is misschien een dooddoener, maar er zijn wellicht maar weinig gamegenres die je met Disney Infinity’s Toy box niet zult kunnen realiseren. Racetracks, arenagevechten, interactieve doolhoven of zelfs Angry Birds-achtige toestanden: wat je ook bedenkt zul je wellicht op vrij korte tijd in elkaar kunnen boksen (als je tenminste voldoende attributen kunt vrijspelen via de playsets). De Toy box is dus zonder meer het kloppende hart van Disney Infinity en wellicht de modus waarin je het meeste uren zult slijten, na het doorworstelen van de playsets om meer en meer speeltjes te unlocken.

Op grafisch vlak heeft Disney Infinity natuurlijk de herkenbaarheid van de personages en de omgevingen mee, waardoor de visuals meteen charmeren. Toch komen er al spelend hier en daar barsten in die façade, door vervelende grafische bugs en haperingen. Vooral wanneer je Toy box erg uitgebreid wordt, durft het al eens mis te lopen met personages die in de grond blijven steken, drops in de framerate of het spel dat simpelweg volledig bevriest.

Naast de drie starterkits proefden we ook al even van de Cars-playset en van de The Lone Ranger-playset. De eerste komt wat traag op gang, maar schiet echt volop uit de startblokken wanneer je met Lightning McQueen (of één van de andere personages uit de franchise) in een heus stuntpark terechtkomt. Vanaf dan wisselen de voorspelbare races af met stuntgameplay die wat doet denken aan de Tony Hawk-franchise (inclusief railgrinds). The Lone Ranger moet 2013 voor Disney vooral in de filmzalen goedmaken, maar de westernfilm krijgt dus ook een eigen playset in Disney Infinity. De grootste aantrekkingspool van deze playset moet wel de grote open westernwereld zijn. Stel je daarbij geen Red Dead Redemption-achtige dimensies voor, maar er is in Colby en wijde omgeving wel meer dan genoeg plaats om met je paard rond te tuffen en op jacht te gaan op boeven en ander gespuis. Om heel eerlijk te zijn vonden we beide playsets een leukere spelervaring bieden dan de drie die bijgeleverd zijn in het starterspakket en vonden we ook de te verdienen items voor de Toy box meer dan de moeite waard, waarmee Disney de aanschaf van extraatjes toch ook gameplaygewijs kan stimuleren.

Het grootste euvel waar je je bij de aanschaf van Disney Infinity zult moeten overzetten is het prijskaartje en de diverse ingebouwde mechanismen die je aanzetten om steeds meer te investeren in de game. Als dat geen probleem is voor je, vind je in de Toy box een magische droomwereld die enkel beperkt is door je eigen verbeelding en je unlocks in de playsets. Disney Infinity is vooral gericht op kinderen en jonge tieners, wat zich uit in een vrij lage moeilijkheidsgraad en soms repetitieve gameplay. Disney lijkt echter vast van plan om ettelijke jaren in deze game te blijven investeren en is er alleszins al in geslaagd om van bij de launch bakken extra content te voorzien die het niveau van het starterspakket gemakkelijk haalt en zelfs overstijgt. Dit is er eentje voor verzamelaars.

• Veelzijdige en flexibele Toy box
  • Degelijke en mooie figuurtjes
  • Leuke spelervaring voor beginnende gamertjes