Pokémon X & Y

Door Phazon, 12-10-2013 12:51

Een nieuw avontuur in Pokémon X & Y

Dit jaar werd de 4Gamers Clash of the Franchises wederom gewonnen door Pokémon. Dat geeft toch aan dat er heel wat Pokémon-fans op onze site zitten en dat die ongetwijfeld heel hard uitkijken naar de nieuwste twee telgen in de reeks, Pokémon X en Pokémon Y. Deze twee games staan in voor een nieuwe generatie die op de Nintendo 3DS zal verschijnen. Hierdoor is het dan ook eindelijk in principe mogelijk om een volledige 3D-wereld te realiseren en tevens heel wat vernieuwing te introduceren. Of dat Game Freak gelukt is, zullen wij je in deze review vertellen. Ondergetekende ging aan de slag met Pokémon X, terwijl collega Guerilladawg de voorkeur had voor het 'coolere' Y (Nadat Charizard X onthuld werd, blafte onze hond duidelijk een toontje lager - nvdr.).

Pokémon heeft altijd al een vrij eenvoudige verhaalopbouw gekend, die pas sinds de Black & White-games naar een wat hoger niveau getild werd. Met Pokémon X & Y gooit Game Freak het over een wat andere boeg. In plaats van meteen de droom als Pokémon meester na te jagen, vertellen de games je het verhaal over een vriendengroepje dat samen op avontuur zal trekken. Jij bent uiteraard een van deze vrienden, waarbij je de keuze krijgt tussen een vrouwelijk of mannelijk personage. Nadat je in je versierd en bemeubeld kamertje ontwaakt, wordt het tijd om samen met je vier vrienden naar Professor Sycamore te gaan. Aangezien hij zich echter in een geheel andere stad bevindt, is het niet slim om zonder Pokémon op pad te gaan.

Dit is wanneer een van je vrienden, Trevor, je de keuze geeft uit de eerste starters: Chespin, Fennekin en Froakie. Vervolgens leer je wat kennis maken met een aantal dorpjes en de eerste Pokémon-gevechten, waarna je dan eindelijk de professor ontmoet. Hij heeft voor jou en je vrienden een opdracht, namelijk het vervolledigen van de Pokédex. Op welke manier dat gebeurt, maakt hem niet uit, al wordt snel duidelijk dat al je vrienden elk een andere manier hebben om met deze opdracht om te gaan. Het ontmoeten van de professor gaat trouwens gepaard met een wel heel leuke verrassing, want hij zal je wederom de keuze geven uit drie starters, maar ditmaal uit het Pokémon Red en Blue tijdperk. Inderdaad, naast de drie nieuwe starters kan je ook Bulbasaur, Charmander of Squirtle op je avontuur meenemen. Dat zal bijlange niet de enige knipoog naar de allereerste twee Pokémon-games zijn, want de gebeurtenissen in deze game zullen vol zitten verwijzingen naar deze games, waardoor menig fan van Red en Blue heel wat nostalgische momenten zal beleven.

Je kan al afleiden dat er veel focus zal liggen op de avonturen van jou en je vrienden. Dit vinden we een heel goede zaak, aangezien het aflopen van gyms wat meer naar de achtergrond is verdwenen. Wel hoeven we natuurlijk geen spectaculaire gebeurtenissen te verwachten. Zij die de vorige Pokémon-games hebben meegemaakt, zullen ongetwijfeld heel wat gebeurtenissen of ontmoetingen herkennen qua inspiratie. De vijand in het verhaal is ditmaal Team Flare, met een wel heel mysterieuze leider. Wat hun bedoelingen zijn en of onze vrienden er in slagen om zowel hun eigen avonturen veilig te beleven als Team Flare een halt toe te roepen, laten we uiteraard aan jullie over om te achterhalen.

Ook qua gameplay weet bijna iedereen waar hij of zij zich aan kan en mag verwachten. De typische turn-based Pokémon-gevechten zijn nog steeds hetzelfde, al ziet het er dankzij de 3D-modellen en de camerastandpunten weer allemaal wat mooier en dynamischer uit. Hierover op de volgende pagina wat meer. Daarnaast vallen er enkele nieuwe zaken te bespeuren die wel degelijk een invloed hebben op de gameplay. Naast drie grote vernieuwingen of toevoegingen aan de gameplay, hebben we ook twee kleintjes: Sky Battles en Horde Battles. Hoewel deze twee nieuwe soorten battles er vrij leuk uitzagen, voelden deze voor ons vooral als een gimmick aan. Met name de horde battles willen wel eens veel te lang duren wanneer je geen aanval hebt die alle Pokémon in een keer schade kan toebrengen. Hoe dan ook zijn er drie belangrijke zaken die we wel zeker even in de spotlights willen zetten.

Ten eerste zijn er de vele quality of life improvements, zoals de exp. share (zie kader van Dawg op pagina 2), waardoor de meesten dit Pokémon avontuur heel anders zullen beleven dan voordien. Het was voor ondergetekende de eerste keer dat hij zijn volledig team gebruikte in de gevechten in plaats van een enkele starter die enorm overpowered getraind was in de vorige games. Voorts heeft Game Freak ook wat opkuiswerk verricht in de menu's (zowel in als buiten de gevechten), zodat alles gestroomlijnder en praktischer is dan ooit tevoren. Het is allemaal erg plastisch en moeilijk om uit te leggen, maar iedereen dit X en Y speelt, zal merken dat er wel degelijk heel wat werk in het spel gestoken is om het allemaal veel vlotter en aangenamer te maken.

In Pokémon X en Y wordt er een nieuw type geïntroduceerd, fairy. Heel wat reeds bestaande Pokémon krijgen dus een herziening qua type en natuurlijk zijn er ook een heel aantal nieuwe Pokémon met dit type. Fairy-type Pokémon-aanvallen zijn super effectief tegen fighting-, dark- en dragon-types, terwijl ze niet erg effectief zijn tegen Pokémon van het type fire, poison en steel. Ze zijn als kers op de taart nog eens volledig immuun voor dragon-aanvallen. Dit zal ongetwijfeld voor heel wat nieuwe strategiën bij de fanbase zorgen en vooralsnog ziet het er naar uit dat dit type vrij goed gebalanceerd is tegenover de andere types.

Een laatste grote, nieuwe toevoeging aan de gameplay zijn de Mega Pokémon. Sommige Pokémon zullen een speciale steen als item kunnen dragen, die hen de kracht geeft om tijdens een gevecht tijdelijk te evolueren naar een sterkere vorm. Er kan slechts één Mega Pokémon per gevecht opgeroepen worden, zodat het allemaal wat eerlijk blijft, maar we zullen jullie alvast waarschuwen dat sommige van deze Mega Pokémon erg geduchte tegenstanders zijn. Naast de gekende Mega Pokémon zoals Mega Charizard, Mega Absol, Mega Mewtwo enz., zijn er ook nog een aantal Mega Pokémon die jullie nog niet gezien hebben. Iedereen zal dus zijn of haar favoriete Mega Pokémon wel terugvinden, al zal niet elke Mega evolutie even praktisch zijn in de latere competitieve wedstrijden. Zo is bijvoorbeeld Blaziken in zijn normale vorm al erg krachtig, maar gaat deze nog wel flink wat vooruit na zijn Mega Evolution. Een beetje een vreemde keuze dus, dat Pokémon zoals Blaziken van een Mega-vorm voorzien worden.

Pokémon Y screenshot Pokémon Y screenshot

Tot slot is er heel goed nieuws voor de wat meer bedreven Pokémon-spelers. Zij zullen sowieso vertrouwd zijn met Effort Values en dergelijke. Dit zijn verborgen statistieken die op een specifieke manier getraind kunnen worden en je Pokémon veel krachtiger maken dan wanneer ze op de normale manier getraind werden. Game Freak maakt in deze generatie komaf met deze verborgen stats en maakt het trainen ervan veel overzichtelijker en wat minder eentonig. Statistieken van je Pokémon (HP, Attack, Defense, Sp. Atk., Sp. Def. en Speed) kunnen in beperkte mate verbeterd worden door het spelen van een bepaald soort minigame. De bedoeling is om zo snel mogelijk met ballen de Pokémon Balloon Bots een kopje kleiner te maken. Indien dit succesvol lukt, zal je Pokémon wat extra base stats in een specifieke statistiek verdienen en vaak ook een stootzak als beloning krijgen. Deze stootzak kan je vervolgens activeren op het touchscreen zodat je Pokémon tijdens je avontuur nog wat extra base stats kunnen verdienen.

Een nieuwe generatie betekent een nieuwe regio. In Pokémon X en Y kunnen we dan ook de Kalos-regio verkennen. Deze regio is duidelijk geïnspireerd door heel wat Franse plaatsen, zoals bijvoorbeeld Parijs. De grote stad Lumiose City heeft zelfs een Eiffeltoren in het centrum staan, maar talloze tuinen, plaatsen en gebouwen in de wereld zullen sowieso doen terugdenken aan Frankrijk. Zo bevatten heel wat dorpjes typische cafés, waar je gezellig wat kan drinken. Als dat niet echt voor je weggelegd is, kan je steeds eens een boutique bezoeken om nieuwe kledij te kopen. Je personage kan namelijk heel wat verschillende soorten kledij aankopen en dragen, zodat je deze helemaal naar jouw wensen kan personaliseren. Een nieuwe haarcoupe en haarkleur zijn ook geen probleem.

Game Freak heeft dus ook gedacht aan de wat modieuze of vrouwelijke gamer. Voor hen zal allicht ook Pokémon Amie een leuke extra zijn. Via het touchscreen kan je interageren met je Pokémon. Je kan samen met je Pokémon minigames spelen of hen gewoon wat aaien. Hoewel de schattigheidsfactor erg hoog ligt in Pokémon Amie, vonden we het een vrij nutteloze toevoeging. De reden waarom we dit zeggen is omdat we enigszins teleurgesteld waren in de postgame. Deze postgame bestaat hoofdzakelijk uit het zoeken van een handvol legendarische Pokémon en een klein, nieuw stadje waar je je vechtkunsten kan vertonen. Helaas geen nieuwe routes en meerdere steden om te verkennen in de Pokémon League, zoal soms in de vorige generaties het geval was. We begrijpen dat Game Freak de handen vol had met de overstap naar 3D en het maken van honderden modellen en animaties, maar we weten dat sowieso heel wat fans hier een beetje teleurgesteld in zullen zijn.

Pokémon X screenshot