Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Soul Hackers

Door Vancha, 27-10-2013 00:05

De Shin Megami Tensei-reeks kent al verscheidene delen waarvan bij ons de Persona-games nog de bekendste zijn. In Japan is de reeks veel populairder dan hier en daarom komen helaas niet alle delen richting het Westen. De laatste jaren lijkt het echter te beteren met deze niche JRPG’s en komen er meer en meer onze richting uit. Ditmaal is Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Soul Hackers aan de beurt. Een mondvol, maar gelukkig is de gameplay niet zo ingewikkeld als de titel.

Devil Summoner - Soul Hackers is eigenlijk geen volledig nieuw deel, maar een remake van de in 1997 uitgekomen versie die toen enkel in Japan voor de Saturn verkrijgbaar was. Dat de game zo oud is, wilt niet zeggen dat het slecht is. Veel RPG’s kunnen de tand des tijds doorstaan en ook dit deel van Shin Megami Tensei is ook nu nog steeds aangenaam te spelen. In tegenstelling tot andere dungeon crawlers bevat deze game ook een groot verhaal met veel dialogen, maar speciaal voor de 3DS is er nu ook gezorgd voor een volledig ingesproken cast.

Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Soul Hackers screenshot

In de game speel je doorgaans in twee werelden, de echte en de digitale wereld genaamd Paradigm X, te vergelijken met een Matrix-achtige wereld. Jij bent lid van de Spookies, een groep hackers die via Paradigm X in het bezit komt van een speciaal pistool, de ‘GUMP’. Dit wapen bezit twee schermen met de kracht om demonen op te roepen. Al snel komt er zo een demon vrij en kruipt hij in een vriendin van je. Andere demonen komen ook vrij en beginnen massaal de echte wereld over te nemen. Daarnaast is er nog eens een tweede groepering die ook demonen kan oproepen en het op de Spookies gemund heeft. Een heleboel is dus fout gelopen en nu is het aan jou om het allemaal terug op te lossen.

Het grootste deel van de game is nog steeds een first-person dungeon crawler. Vaak zul je dan ook door gebieden in de digitale en echte wereld navigeren om opdrachten op te lossen. Soms keer je ook terug in de tijd via ‘Vision Quests’, waarbij je tijdelijk de controle over iemand anders krijgt om belangrijke informatie rechtstreeks van de bron te weten te komen. Er zal sowieso veel tekst over het scherm vloeien aangezien Shin Megami Tensei zo’n uitgebreide cast en uitgebouwd verhaal heeft. Dit maakt de game ook direct interessanter, want vaak leer je intrigerende personages kennen en je vriendin en haar demon zijn ook enkele van de beste personages in het spel, die je dan nog eens vaak zult zien terugkeren.

Zoals bij andere dungeon crawlers komen er ook gevechten aan te pas. Dit doe je met demonen die je oproept en voor jou laat vechten. Tot zes kunnen er gelijktijdig vechten en welke je gebruikt of aan je groep toevoegt zal haast iedere missie wel veranderen. Om te beginnen hebben demonen elk hun eigen karakter. Een sluwe demon is beter in magie, terwijl aardige demonen liever willen genezen. Kies je hun favoriete krachten, dan zal hun trouw stijgen en blijven ze eeuwig om je uit de nood te helpen. Kies je voortdurend verkeerde aanvallen, dan zullen ze na een tijdje niet meer gehoorzamen of effectief opstappen uit je party.