Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Soul Hackers

Door Vancha, 27-10-2013 00:05

Naast het karakter heeft iedere demon ook een geaardheid. Ze kunnen van goed naar neutraal of slecht gaan en ook hiermee moet je rekening houden. Als je volledige team uit goede demonen bestaat en je wilt een slechte demon toevoegen, zal hij je aanbod al snel afwijzen. Als laatste is de kracht van een demon ook gelinkt aan de stand van de maan. Voordat iedere missie begint zie je die stand en aan de hand daarvan zal de kracht van de demonen ook variëren. Je moet dus met veel rekening houden en dit zorgt voor een zeer gevarieerde gameplay. Gelukkig bevat deze game wel 300 verschillende soorten wezens, waardoor je genoeg keuze krijgt qua personages. Van de honden van Cerberus tot de hindoe-god Lakshmi of de Ierse held CúChulainn. Als je wat van mythologie houdtm zul je vast en zeker in je nopjes geraken met wat je zoal allemaal tot je beschikking krijgt.

In tegenstelling tot andere dungeon crawlers levelen je party leden niet, maar blijven ze steeds even sterk. Om de hogere missies en verdere levels te doorstaan zul je demonen moeten samensmelten. Geen nut dus dat je een favorietje in je party hebt, want enkele uurtjes later kan deze alweer de zwakste zijn en ben je wel genoodzaakt hem te laten gaan of hem een mutatie te laten ondergaan. Gegarandeerd zul je wel meerdere malen knappe demonen tegenkomen, want al is de game van ‘97, alle wezens zijn knap tot in detail afgewerkt en ook de aanvalseffecten zijn nog steeds fenomenaal.

Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Soul Hackers screenshot

Naast de vele gevechten heb je ook vaak puzzels op te lossen. Ze zijn niet allemaal van het principe ‘klik op die schakelaar’ of ‘dood alle monsters’, want soms moet je echt achter hints zoeken in de omgeving of met andere personages praten om het antwoord te vinden. Hierdoor zul je wel af en toe moeten terugkeren op je stappen, wat ietwat vervelend kan zijn als je dan net ook op het einde de dood ingejaagd wordt en opnieuw mag beginnen met de missie. De omgevingen waarin je je bevindt, zijn gelukkig niet altijd hetzelfde, want je kan de ene keer op een luchthaven zijn en een andere keer in een museum of planetarium. Niet alles is even indrukwekkend en vooral de ietwat oudere engine waarop alles draait lijkt soms maar matig over te komen, maar tegenover de interessante gameplay is het maar een klein minpunt.

De interessante concepten lijken bovendien maar niet te stoppen, want je hoeft namelijk niet altijd te vechten. Voor een gevecht begint, kun je ook met de demonen praten als je dat wilt. Indien je dan goed onderhandelt, kan je misschien vredig vertrekken, een hint krijgen over een puzzel of zelfs een nieuw lid bij het team voegen. De keuzes die je dan ook maakt in de gesprekken zijn van groot belang en door op het einde hulp te krijgen is het een even grote overwinning als dat je gewoon zou vechten.

Ook plaatsen om te genezen zijn speciaal. Geen kerk of ziekenhuis, maar een restaurant. Wapens krijg je dan weer via de zwarte markt. Alles van upgrades koop je met Yen, gewoon geld dus. Demonenkrachten kun je ook verbeteren of blijven gebruiken door te zorgen voor Magnetite. Alles is ten volle te vinden via gesprekken en door gevechten te winnen en we hadden eigenlijk nooit problemen met een tekort aan middelen of voorwerpen.

Devil Summoner - Soul Hackers is ietwat bij de simpelere Shin Megami Tensei games te rekenen, maar voor de echte beginners onder ons kun je via de GUMP nu ook extra instellingen regelen in deze 3DS-versie. Zo kun je tot vijf hacks invoeren die de game wat simpeler maken. Een hack kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld altijd kan opslaan in dungeons, dat je HP terugkrijgt tijdens het stappen of dat de geaardheden van de demonen genegeerd worden tijdens het maken van je team.

Ook kun je via StreetPass met andere eigenaars vechten en kun je zelfs play coins gebruiken om makkelijker en goedkoper je demonen te laten muteren met elkaar. In 3D is de game zeker aangenaam te noemen, maar soms zagen we toch onvolmaaktheden of kleine foutjes in het 3D-perspectief en ook waren er momenten dat de framerate naar beneden ging. Opnieuw een klein gemis, maar verder is de game met indrukwekkende monsters en tussenfilmpjes nog steeds aangenaam meegenomen, zelfs 16 jaar na het origineel.

Devil Summoner - Soul Hackers is allicht een van de beste games in de reeks voor beginners. Het verhaal en de variërende gameplay geven je veel tijd om te experimenteren met tal van indrukwekkende wezens en ook visueel valt alles nog goed mee voor zijn ouderdom. Al raden we het 3D-effect wel enigszins af vanwege onvolmaaktheden.

• Gevarieerde strategieën
  • Prachtige demonen
  • Verhaal