The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Door SpaGheTTi, 14-11-2013 19:00

Hyper-Link in The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

The Legend of Zelda: A Link to the Past was een game die voor het Super Nintendo Entertainment System verscheen in het begin van de jaren ’90 en menig gamer fan van de reeks heeft gemaakt. Sindsdien hebben veel van die fans Nintendo (al dan niet luidop) gevraagd om een remake op een nieuwe generatie consoles te ontwikkelen. Een remake is het niet geworden, wel een sequel. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds is uiteindelijk de stoutmoedige stap geworden die men heeft durven zetten om een ode te proberen brengen aan het Hyrule van weleer.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds screenshot

Dat is dan ook waar Link aan het begin van de game ontwaakt: Hyrule, in zijn eigen huisje, honderden jaren na de gebeurtenissen van A Link to the Past. In tegenstelling tot de SNES-klassieker begint alles deze keer wat rustiger, maar aan die rust komt al gauw een eind wanneer het gekende koninkrijk geteisterd wordt door een nieuwe vijand, Yuga genaamd. Deze schurk is vanuit het parallelle, donkere koninkrijk Lorule gekomen met de gave om mensen om te zetten in schilderijen, een kracht die hij maar al te graag gebruikt om de afstammelingen van de zeven wijzen van Hyrule te ontvoeren. Ook Link moet eraan geloven, maar die blijkt immuun voor Yuga’s aanvallen en ontwikkelt de vaardigheid om zelf in muurschilderingen te transformeren, allemaal dankzij een magische armband die hem werd gegeven door Ravio. Veel meer dan deze ruime inleiding willen we wat het verhaal betreft niet vrijgeven om eventuele spoilers te vermijden, maar geloof ons: dit is nog maar het tipje van de ijsberg.

Wie mag Ravio dan wel wezen? Ravio is een nieuw, mysterieus personage, gekleed in een paars konijnenpak. Zijn uiterlijk voorkomen is een lichte knipoog naar A Link to the Past en zijn aanwezigheid is enorm belangrijk voor de richting die men is uitgegaan qua gameplay in dit verhaal. Deze keer worden namelijk alle voorwerpen al vrij vroeg ter beschikking gesteld door middel van een huursysteem. Hoe gaat dit in zijn werk? Ravio neemt intrek in je huis en stelt al zijn gereedschappen voor een prijs ter beschikking. Vanaf het moment dat je het eerste voorwerp huurt, verschijnt er een paarse Stamina-balk op het scherm. Deze vult zich vanzelf na verloop van tijd en wordt gebruikt bij het gebruik van elk item dat je via Ravio verkrijgt, inclusief de magische armband die je krijgt en die je toestaat om wanden te bewandelen. Je kan zoveel voorwerpen tegelijk huren als je zelf wil, maar als je sterft, verlies je ze allemaal en mag je er opnieuw voor betalen.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds screenshot     The Legend of Zelda: A Link Between Worlds screenshot

Dit principe is geheel nieuw in de Legend of Zelda-reeks en brengt enkele belangrijke gevolgen met zich mee. Ten eerste hoeft de speler zich geen zorgen te maken over de hoeveelheid bommen, pijlen en dergelijk die hij in bezit heeft, wel over de snelheid van opeenvolging van het gebruik ervan. Bij het oplossen van puzzels heb je dus alle tijd om na te denken, maar in gevechten kan je het moeilijk krijgen wanneer je meer wil gebruiken dan zwaard en schild. Een tweede gevolg is dat je letterlijk een prijs betaalt wanneer je sterft. Nooit eerder in een Zelda-game dreigde het gevaar voor de speler om echt iets te verliezen (al is het maar tijdelijk) bij het omkomen, buiten eventueel een portie trots. Daardoor word je deze keer meer dan ooit gemotiveerd om vijandelijke aanvallen te ontwijken en het schild te gebruiken.

Het voornaamste gevolg is tot slot dat het oplossen van puzzels niet meer helemaal voor de hand ligt. Door alle voorwerpen ineens ter beschikking te hebben wordt in een kerker niet altijd onmiddellijk duidelijk welk voorwerp je moet gebruiken om verder te komen. Vaak staat een bepaald stuk gereedschap wel centraal, maar dat is daarom nog niet voor alle puzzels zo. Hetzelfde is het geval bij gevechten met bazen aan het eind van kerkers. De manier waarop je hen moet verslaan wordt niet meteen weggegeven. Vooral op deze manieren heeft men gebroken met de basisstructuur die de reeks gewend is en zorgt men voor een frisse benadering voor het oplossen van puzzels en verkennen van een open wereld.