Bravely Default

Door Phazon, 30-11-2013 11:15

Op grafisch vlak heeft men alles uit de kast getrokken om een indrukwekkend visueel plaatje aan de spelers te serveren. Dat mag eigenlijk niet als een verrassing overkomen, aangezien Silicon Studios erg gespecialiseerd is in het maken van grafische toepassingen voor games, maar we waren toch erg gecharmeerd van de originele sfeer die Bravely Default uitstraalt. Ontzettend veel omgevingen en steden komen in-game prachtig, gedetailleerd tot leven en lijken als twee druppels water op het officieel getekende artwork. De ontwikkelaar besefte blijkbaar maar al te goed dat een mooi overzicht kan leiden tot verstomming bij vele spelers, waardoor het beeld na vijf seconden stil te staan in een stad automatisch volledig uitzoomt en je een heel mooi overzicht geeft van de gehele stad. Men heeft perfect gebruik gemaakt van de beperkte kracht van de 3DS en eigenlijk hebben we nooit het gevoel gehad dat er ergens op grafisch vlak compromissen gemaakt werden. Het stereoscopisch 3D-effect mag er sowieso ook wezen, want het geeft dit spel echt verschillende laagjes of genoeg diepte mee om bij te dragen aan de algemene sfeer ervan.

Voor de soundtrack heeft Square Enix beroep gedaan op Revo, een Japanse componist die misschien niet zo erg bekend is, maar laat dit allesbehalve een reden zijn om zijn werk te onderschatten. De muziek in Bravely Default is namelijk ontzettend sfeervol en weet je, samen met de artistieke graphics, helemaal mee te slepen in dit enorme avontuur. Van rustieke en feeërieke deuntjes tot epische liederen die hier en daar zelfs wat rock- en metal-tintjes bevatten, van zowat elk muziekje in dit spel hoor je dat het goed zit. Wat de voice acting betreft, zullen de menigen allicht al wat meer verdeeld zijn. Op zich vonden we de Engelse stemmen vrij leuk en origineel gedaan, al zullen sommige mensen het misschien allemaal net iets te kinderachtig vinden klinken. Voor hen is er gelukkig de optie om de originele Japanse stemmen te horen, wat altijd mooi meegenomen is.

In totaal zal Bravely Default de gemiddelde gamer toch zeker meer dan 30 uren kunnen bezighouden, wat een meer dan behoorlijke tijdsduur is voor een RPG. Als extra heeft Square Enix ook wat ondersteuning voor Street- en SpotPass in het spel gestoken, onder meer in de vorm van een verwoest dorpje dat je doorheen het spel dient op te bouwen. Door met andere spelers lokaal of online (maximum 3 per dag) te communiceren, kan je villagers verkrijgen. Deze villagers kan je aan het werk zetten in je dorpje om obstakels te verwijderen en vervolgens shops te bouwen. Deze shops zullen je de mogelijkheid geven om via de Adventurer in het spel speciale wapens en items aan te kopen, die je anders niet in de gewone shops zou vinden. Ook zullen de winkels in je gerestaureerd dorpje regelmatig wat items cadeau doen. Om ook wat uitdaging aan te bieden, heeft Square Enix de bazen van de 'DS prequel' The 4 Heroes of Light als aartsvijanden op het dorpje vrijgelaten. Je kan deze vervolgens aanpakken wanneer je sterk genoeg bent, maar ze zijn uiteraard volledig optioneel en zullen je dorpje ook niet verwoesten.

Tot slot is er nog een belangrijk iets wat er gemeld dient te worden. In Bravely Default is er een microtransactie aanwezig, volledig optioneel uiteraard, die allicht best wat uitleg kan gebruiken. Je kan namelijk in een gevecht 'Bravely Second' activeren, waardoor de tijd even stil staat en je ongelimiteerd zoveel mogelijk aanvallen op de vijand kan uitvoeren. Bravely Second verbruikt echter SP potions, wat je op twee manieren kan verkrijgen. Allereerst kan je deze potions opsparen door je 3DS gedurende heel wat uren in slaapmodus te zetten (8u slaapmodus levert je een potion op, met een maximum van 3 potions in je inventory). Echter is het ook mogelijk om deze potions voor een klein bedrag te kopen. Hoewel we absoluut geen voorstander zijn van microtransacties in games die een standaard retailprijs hebben, hebben we het Bravely Second eigenlijk nooit echt moeten gebruiken. De drie moeilijkheidsgraden zijn zeer uiteenlopend en kunnen zonder problemen door zowel nieuwelingen als veteranen fair uitgespeeld worden. Deze microtransactie is naar onze mening dus volledig overbodig en verwaarloosbaar.

Bravely Default is een ontzettend sfeervolle en charmante game, die op audiovisueel vlak prachtig en zeer indrukwekkend is voor de 3DS. Het is alles wat je van een moderne JRPG of Final Fantasy verwacht en eigenlijk ook nog eens zo veel meer. De gameplay is enorm gestroomlijnd en de vele opties maken alles enorm aanpasbaar, wat goed nieuws is voor zowel nieuwkomers als veteranen binnen het genre. Met meer dan 30 uren speelplezier en een prachtige wereld om te verkennen is Bravely Default een van de beste (J)RPG's die de afgelopen jaren is verschenen. Het jaar vol met 3DS-toppers wordt door Nintendo en Square Enix in stijl afgesloten en eigenlijk zou geen enkele RPG-fan dit avontuur mogen missen.

• JRPG in een modern, goed uitgewerkt jasje
  • Prachtige artstyle en omgevingen
  • Zeer aanpasbaar voor iedereen