Sky Combat (Mobile)

Door Ge0force, 11-03-2011 11:05

Sky Combat

Door Senz

Oorlogvoering gebeurt meestal op grote schaal, maar Chillingo tovert nu een stuk van die actie via de App Store naar je scherm. Verschillende intense missies komen - begeleidt door stoere muziek - in een hels tempo op je af op je iDevice. Wij trokken al ten strijde en onze bevindingen lees je in onderstaande review.

Na het drukken op de knop komt er een introscherm tevoorschijn dat meteen veel sfeer uitademt. Een helikopter met volledige gevechtsuitrusting begroet je, en na enkele eenvoudige instellingen kom je terecht bij een tutorial. Wij raden je aan om ervoor te kiezen de machine te besturen met je vinger en ook dito om het wapenarsenaal aan te spreken. Door middel van de besturing kan je over het volledig beeldscherm bewegen, wat handig is om vijandige helikopters of obstakels op de weg te omzeilen. Sommige stukken zijn rustig, maar naarmate het einde van een level nadert krijg je het wel moeilijker om te volgen. Als speler moet je wat wennen aan het spel, en dat toont zich vooral in het begin. Terwijl je je eerste kilometers aflegt zal je vaker dan je lief is het game over-scherm zien omdat je net te laat was met een ontwijkmanouvre. Je kan aan de slag met een volledige companie helikopters en landvoertuigen, wat voor een leuke afwisseling zorgt. De missies gaan van een aanval op het land/water tot het uitroeien van een kamp midden in de woestijn, in dat geval achter de controls van grondtroepen. Soms voelt het raar aan om vanuit de lucht recht vooruit te richten en toch gebouwen voor jou op de grond of onder jou te raken, en dat is toch wel een minpunt voor het realisme van het spel.

Je hoeft je geluk in het spel niet alleen laten afhangen van skill. In het spel zitten handige pick ups die tevoorschijn komen, toevallig (het toeval wil dat wel eens in easy-mode, nvdr.) nét daar wanneer je ze het meest nodig hebt. Die pick ups komen in twee soorten, aanval én verdediging. Om de vijand een kopje kleiner te maken kan je rekenen op leuke upgrades zoals extra wapens, twee bondgenoten langs jouw zijde, sneller herladen en ook nog raketten. Gelukkig zijn dat echte exemplaren, want in de tutorial krijg je nog te lezen 'dat je geen schrik moet hebben' omdat het om een training gaat. Naast die upgrades krijg je ook nog versterking in het verdedigende compartiment. Een pulse (die wel elke keer moet opladen na gebruik!) of een grappige sprong zorgen er voor – samen met jouw besturingskunsten – dat je buiten schot en uit het bereik van vijandelijke kogels kan blijven. Je zal wat oefening nodig hebben om die zaken op het juiste moment te gebruiken, want soms zal je net te vroeg drukken om dan toch nog genadeloos vernietigd te worden door een batterij aan raketten.

Een goed spel bestaat natuurlijk uit meer dan aangename gameplay alleen. Het geheel moet er ook nog eens mooi en realistisch uitzien. Daar scoort Sky Combat, met de 'beperkingen' van het mobiele platform in ons achterhoofd, zeker niet slecht. De game haalt alles uit de mogelijkheden die onze iDevice te bieden heeft, en het ziet er allemaal net echt uit. Het spel verliest dankzij de eerder aangehaalde minpunten wat (onder andere) de omgeving betreft, wel wat van zijn pluimen. Het volledige plaatje scoort echter nog altijd ruim voldoende om een eigentijds gevoel mee te geven. Zelfs bij de meer intense acties blijft alles goed aanvoelen en je waant je – zeker bij landvoertuigen – echt in een mobiele oorlog aan het stuur van een aanstormende tank. De omgevingen zijn eenvoudig gehouden, met bunkers, wachttorens en allerhande voertuigen die jou de weg versperren naar het einddoel. Het ziet er realistisch uit, maar gewenning zal jouw deel zijn aangezien er heel weinig vernieuwing te bespeuren valt. Dat is een blade van de helikopter die langs twee kanten snijdt, want langs de andere kant let je daardoor meer op het fun-gehalte en de actie. Een leuke factor is ook nog Crystal, waardoor je jezelf kan vergelijken met vrienden op verschillende sociale netwerken.

Met Sky Combat levert Chillingo een meer dan verdienstelijke game af. Het spel neemt je in een greep van intense oorlog, en dat zonder een echte verhaallijn. Op enkele minpunten na klopt het grafische plaatje ook perfect, dat zorgt voor een hoog realiteitsgehalte. Geluidseffecten klinken net echt, en het is een aanrader voor fans van oorlogsgames.

• Realisme
  • Geluid
  • Crystal