Kirby Triple Deluxe

Door SpaGheTTi, 19-05-2014 08:10

Het is alweer een tijdje geleden dat we Kirby nog eens een gloednieuw avontuur zagen beleven. Wel, Nintendo’s roze blob is terug van weggeweest en komt deze keer lopen, springen, vliegen, zuigen en kopiëren in zijn eerste echte eigen avontuur voor de 3DS. In Kirby Triple Deluxe brengt Nintendo een 2D-platformer met 3D-invloeden voor haar jongste handheld console, met de schattigste mascotte in de hoofdrol.

Kirby Triple Deluxe screenshot

Het spel kreeg Triple Deluxe niet zonder reden als ondertitel: het eerste dat dan ook in het oog springt na het opstarten van de game is dat de speler de keuze krijgt tussen drie spelmodi: Story Mode, Kirby Fighters en Dedede’s Drum Dash. In de verhaalmodus kruip je natuurlijk in de huid - of wat de uiterste schil materie die hem omvat ook mag zijn - van Kirby. Zijn huisje wordt in zijn slaap door een gigantische bonenstaak de lucht in gezet en zijn vijand/vriend King Dedede wordt door een nieuwe slechterik ontvoerd. Door de stages van het spel te doorkruisen maak je als Kirby voortgang op de bonenstaak, in de achtervolging op Dedede. Veel meer hoef je uiteraard niet van een Kirby-game te verwachten, maar de simpliciteit van deze reeks is dan ook wat haar zo charmant maakt.

Zoals we dat gewend zijn van verschillende platformgames van Nintendo, wordt bij Kirby Triple Deluxe gebruikt gemaakt van verschillende werelden, met daarin verschillende stages. Elke wereld wordt van een specifiek thema voorzien, gaande van groene wouden tot vulkanische gebieden. Zoals vrijwel altijd het geval is zet Kirby zijn eerste voet in een groene omgeving, met weer maar eens een kwaadaardige boom als baasgevecht.

Kirby Triple Deluxe screenshot Kirby Triple Deluxe screenshot

De gameplay is veelal hetzelfde gebleven als bij vorige Kirby adventure games, al hoeft dat niet per se te betekenen dat je identiek dezelfde acties zal uitvoeren. Er zijn heel wat vaardigheden, die wel zoals steeds overgenomen worden van vijanden door hen op te zuigen, met elk toch enige diepgang. Wanneer je een vaardigheid hebt gekopieerd en het start-menu wordt geopend, kan je steeds een heleboel moves ter beschikking zien die je met die vaardigheid kan uitvoeren. De Sword-vaardigheid heeft bijvoorbeeld heel wat moves van Link uit The Legend of Zelda meegekregen, zoals de spinning attack en zelfs de mogelijkheid om stralen uit je zwaard te schieten, nadat je het richting hemel houdt. Voorts heb je door kleine warp stars geregeld de mogelijkheid om tussen voor- en achtergrond te wisselen, wat belangrijk is voor het oplossen van onder andere puzzels, maar ook de algemene voortgang in de stages.

Elke stage biedt de mogelijkheid om een vast aantal Sun Stones te verzamelen, die je nodig hebt om de baasgevechten aan het eind van de werelden vrij te spelen en, indien je er genoeg hebt, zelfs een extra stage per wereld. In tegenstelling tot de sterrenmunten van New Super Mario Bros, of de puzzelstukjes van Donkey Kong Country, moet je echter niet veel moeite doen om ze te verzamelen. Teleurstelling alom voor de gamer die graag ieder hoekje van elke stage afschuimt in de hoop om veel geheimen te ontdekken. Meestal word je met een Sun Stone beloond door kleine puzzels op te lossen, al dan niet in “geheime” kamers, die op hun beurt ook niet zo moeilijk te lokaliseren zijn. Deze puzzels durven al eens gebruik te maken van de gyrosensor van de Nintendo 3DS, wat wel aardig is aangezien deze niet vaak in games wordt geïmplementeerd. Het gebruik ervan is gelukkig nog eens degelijk verzorgd in deze game. Je kan tevens 8-bit sleutelhangers verzamelen, die meestal iets moeilijker te vinden zijn, maar niet echt een nut hebben, tenzij je als speler graag bij je vrienden pronkt met je verzameling.

Zoals de Sun Stones al enigszins bewijzen, is het grootste struikelblok van deze game eigenlijk de moeilijkheidsgraad. De stages zijn op zich wel origineel en goed bedacht, maar worden met het grootste gemak doorkruist. De meeste vijanden zijn na een klap of twee verslagen en het merendeel van de gekopieerde vaardigheden van Kirby werd veel te sterk gemaakt. Dit is nefast voor de fun factor van de story mode, want na een aantal stages wordt het spel wat repetitief. Niet het gebruik van de vaardigheden, die op zich wel heel divers zijn, of de stages en hun bijhorende puzzels, maar wel de constante loop/sla/spring routine die een speler voor het uitspelen van deze game (slechts) moet volgen. Al moeten we wel toegeven dat je er regelmatig de aandacht moet bijhouden, omdat het spel meestal met verschillende dimensies werkt en al eens een vijandelijke aanval uit de achtergrond durft te laten komen, of vijanden tussen twee dimensies laat wisselen. Op deze manier wordt het 3D-effect van de handheld wel nog eens goed benut.

Kirby Triple Deluxe screenshotKirby Triple Deluxe screenshot

Een laatste vernieuwing die het vermelden waard is, is de Hypernova vaardigheid. Deze krijgt Kirby door een speciaal stuk fruit te eten en geeft hem de kracht om zijn zuigkracht exponentieel te verhogen. Dit geeft opnieuw de mogelijkheid om nieuwe soorten puzzels te introduceren, maar aangezien er enkel sprake is van een verhoogde zuigkracht zijn ook deze puzzels veelal niet zo moeilijk op te lossen. Het verslaan van vijanden levert evenzeer weinig uitdaging: houd de B-knop ingedrukt, en al wat voor Kirby loopt of fladdert vliegt onmiddellijk zijn mond in. Hoewel het leuk is om nieuwigheden als Hypernova te zien, hebben we toch het gevoel dat het niet veel goed doet voor het spel. Meer diversiteit in gameplay gegarandeerd, maar helaas maakt deze ultieme vaardigheid het spel op bepaalde punten nog maar eens een stuk makkelijker.