Super Street Fighter IV: 3D Edition
Het begin van een nieuwe console is altijd wel een gevaar geweest voor de gamer. Vele games worden ontwikkeld in een relatief korte periode en daardoor kunnen sommige launchtitels wel eens als zure appels aanvoelen eenmaal je die opstart. Ontwikkelaars proberen ofwel nieuwe franchises te creëren of ze halen snel even hun gekende titels uit de schuif en zetten die om voor de nieuwe hardware. Dat is nou net wat Capcom met hun Street Fighter-reeks gedaan heeft, maar gelukkig voor ons is dat wel degelijk een lekker sappige appel geworden.
Een geslaagde port
We zullen maar direct met de deur in huis vallen en zeggen dat Super Street Fighter IV: 3D Edition een geslaagde port is van zijn groter broertje op de consoles. Quasi alles is zonder problemen overgezet naar de nieuwe handheld van Nintendo, van alle bekende aanvallen en modi tot de 35 speelbare personages en hun outfits. Toch hebben ze voor de Nintendo 3DS enkele aanpassingen moeten maken. De hardware is nu eenmaal niet zo krachtig en ook het aantal knoppen kunnen niet tippen aan die van een controller of arcadestick.
Het is Capcom wel gelukt om de grafische stijl van SSFIV te behouden op de 3DS. Alle personages zien er gelikt uit en vooral de snelheid van de gevechten is perfect gebleven, wat erg belangrijk is voor een game als deze. De balans is vrijwel identiek gebleven aan de grote broer op console. Aanvallen richten evenveel schade uit en de favorieten zullen bij de kenners nog steeds op de juiste manier overkomen. Toch hebben ze hier en daar iets moeten weghalen om het allemaal zo vloeiend te krijgen. De achtergrond van de spelarena’s is namelijk statisch geworden en voorwerpen en NPC’s zijn gedrukte sprites geworden. De gevechten worden er daarom niet minder op, maar toch mis je iets als je niet meer wordt toegejuichd door de menigte of dat je geen auto kan zien ontploffen.
De 3DS heeft natuurlijk het mooie voordeel dat er 3D gebruikt kan worden in de gevechten. Voor SSFIV heeft Capcom voor een soort layers gekozen. HP en andere balkjes komen het scherm uit en ook de personages komen meer naar voor. Het is een leuk extraatje, maar voor het 3D-effect ga je niet direct deze game kopen en dat hoeft ook niet. 2D-vechtspellen zijn nu eenmaal voor iets “2D” genoemd.
Een vechtspel voor iedereen
Zoals eerder al gezegd werd speelt de game erg vlotjes. Van de vuistslagen van Ryu tot het benenwerk van Chun-Li, alles komt soepel op het scherm tevoorschijn. Wat voor sommigen minder soepel kan gaan zijn de knoppencombinaties om al die moves uit te voeren. De circle pad registreert quasi perfect en ook de A/B/X/Y-knoppen werken goed mee, maar Street Fighter maakt normaal gebruik van zes aanvalknoppen en twee schouderknoppen. En als je rekent en telt merk je dat de 3DS iets mist om alles te doen aanvoelen als de controller van een PS3 of Xbox 360. Gelukkig heeft Capcom daar een goede oplossing voor gevonden: het touchscreen.
De makers hebben in deze versie van Street Fighter een Lite-modus geïntegreerd. Dit zijn vier knoppen op het touchscreen die volledig kunnen ingesteld worden door de speler. Van een slag of schop tot de Super en Ultra Combo’s. Alles kan omgezet worden naar een klik op het touchscreen. Het goede aan deze modus is dat veel beginnende spelers toffe combo’s kunnen uithalen en de game zo beter leren spelen en kunnen ervaren zoals de puristen onder ons. Nadeel aan dit alles is dat er makkelijk misbruik kan gemaakt worden en dat eenzelfde aanval kan blijven gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld de hadoken.
Ervaren spelers kunnen ervoor kiezen om deze modus uit te zetten, maar dan zullen zij het iets moeilijker krijgen door het ontbreken van twee schouderknoppen. Het is wikken en afwegen of je de lite-modus gebruikt of niet, maar het kan vooral in de multiplayer een doorn in het oog zijn voor mensen die het eerlijk willen houden.
Met de maten of online
Vechtspellen zijn nog het leukst als je die met anderen kan spelen en Capcom maakt daarvoor goed gebruik van de mogelijkheden van de 3DS. Lokaal kan je tegen een vriend één-tegen-één-gevechten aangaan, terwijl er eventueel een derde zit mee te kijken via zijn eigen 3DS en zo op zijn pandoering wacht. Super Street Fighter IV: 3D maakt ook gebruik van het game sharing principe. Iemand die geen kopie van de game heeft, kan gegevens toegestuurd krijgen van een naburige 3DS met SSFIV en zo kan je het alsnog tegen elkaar opnemen, al heb je dan niet alle opties en kledij beschikbaar.
Ook online heeft Capcom alle remmen losgelaten. Je kan het tegen gelijk wie in de wereld opnemen of een kamer maken die enkel voor je vrienden toegankelijk is. Spelers kunnen kiezen om tegen mensen met of zonder Lite-modus te spelen. Zonder Lite-modus is het publiek momenteel wat schaarser dan met, maar als je een normale quick match kiest, ben je in mum van tijd vertrokken, al moet je de misbruikers van het touchscreen er wel bijnemen.
Meer dan enkel een port
Niet alles aan SSFIV3D is een kopie van het origineel. Om de game wat aantrekkelijker te maken voor reeds bestaande spelers heeft de maker een nieuw cameraperspectief in één van hun modi gestoken. In 3D Versus kun je matches aangaan met een camera die over de schouder geplaatst is. Hierdoor komt het 3D van de 3DS meer tot zijn recht en kun je wel degelijk mooie taferelen zien in het uitvoeren van combo’s of finishers. Toch geeft het maar een beperkte meerwaarde aan de game en de meesten zullen snel terug omschakelen naar het goede oude 2D-standpunt.
Van bij het begin is alles al vrijgespeeld voor de speler. Alle 35 figuren en tientallen outfits die bij ieder personage horen, kunnen direct gekozen worden. Om toch een verzamelwaarde te creëren in de game heeft Capcom gebruik gemaakt van de StreetPass-functie in de 3DS. Voor StreetPass kun je vijf personages uitkiezen om in jouw team te steken. Als je dan iemand met een kopie van SSFIV tegenkomt, dan zullen jullie teams het tegen elkaar opnemen in de vorm van kleine figuurtjes. Als je wint, verdien je punten, waarmee je dan nieuw figuurtjes kan kopen en ga zo maar door. Het is een geinige extra die je kan doen aanzetten om iedere keer je game en 3DS mee te nemen, maar de neiging om je handheld snel op te starten en een ronde of drie te spelen geeft naar onze mening meer reden om de game mee te nemen dan om kleine figuurtjes te verzamelen.
- Draagbare Street Fighter IV
- Lite-modus voor de nieuwe spelers
- Speelt erg vloeiend
- Geen dynamische achtergronden
- Lite-modus kan misbruikt worden