Pilotwings Resort
Iedereen heeft zich al eens afgevraagd hoe het moet zijn om hoog in de lucht tussen de wolken te vliegen en te genieten van een spectaculair overzicht. Pilotwings Resort is een van de launch games die Nintendo zelf uitbrengt en die het 3DS-publiek moet laten zien tot waartoe het 3D-effect in staat is. Scheert deze game hoge toppen of bevat de cartridge alleen maar gebakken lucht?
Voor een selecte groep gamers zal Pilotwings allicht gekend zijn. Er zijn al eerdere games van deze serie voor de SNES en de Nintendo 64 verschenen. Met de 3DS heeft Nintendo dus een goede reden om deze vliegsimulator terug boven te halen. Pilotwings Resort zal helemaal plaatsvinden op Wuhu Island, een eiland die we reeds kennen uit de Wii Sports-serie. Over Wii Sports gesproken, net zoals in die games zal je ook in deze game met je Mii-personage kunnen spelen. De piloot van dienst is dus jouw eigen Mii-verwezenlijking. Veel verhaal is er niet echt te bespeuren. Het is de bedoeling opdrachten te voltooien met bepaalde vliegvoertuigen om zo steeds moeilijkere opdrachten te ontgrendelen. Dit maakt het spel erg aantrekkelijk voor nieuwsgierige mensen die simpelweg het spel willen starten en beginnen met spelen zonder te veel inleiding en een uitgebreid verhaal. De 3DS mag zich dan wel meer richten op het hardcore publiek, maar men houdt duidelijk rekening met eventuele nieuwe spelers in deze game.
Misschien lijkt het nu alsof Pilotwings Resort toch niet zo interessant is voor de meeste gamers, maar dan hebben we het nog niet gehad over de elementen die deze game zeker de moeite waard maken om het eens uit te proberen. Een van de belangrijkste kenmerken is het 3D-effect. Pilotwings weet namelijk enorm te imponeren op dit gebied, want het 3D ziet er werkelijk prachtig uit. Er wordt een groot gevoel van diepte gecreëerd dat niet louter indruk weet te maken, maar ook nog eens functioneel van pas kan komen. Je kan de afstand tot bepaalde obstakels of doelwitten veel beter inschatten en je kan vaak met dodelijke precisie door ringen heen vliegen.
Het belang van de 3D-slider wordt aangetoond in deze game, want op 100% had ondergetekende wat problemen met het focussen op het gehele scherm. Wanneer het effect iets geminderd werd, waren er geen problemen meer te bespeuren en was het dieptegevoel nog steeds aanwezig. Een puike prestatie van de ontwikkelaar om zo de grote individuele verschillen tussen personen te overbruggen, waarbij enkel de vrij kleine kijkhoek een domper op de vreugde kan zijn. Het zou immers kunnen gebeuren dat je je handheld meebeweegt tijdens het vliegen waardoor het 3D-effect helaas verloren gaat. Mensen die helemaal geen 3D kunnen zien hoeven echter niet vrezen, want ook in ‘2D’ mag de game er best wezen. Het spel bevat meestal mooie objecten, maar het is wel jammer dat de de texturen van dichtbij niet altijd van hoge kwaliteit zijn. Dit merk je enkel op wanneer je over de toppen van de daken scheert, terwijl het eigenlijk de bedoeling is dat je als een vrije vogel ongekende hoogten opzoekt.
Een andere welgekomen toevoeging is de Circle Pad van de 3DS. De besturing van je voertuigen zijn vrij accuraat dankzij deze Pad en voelen heel soepel aan. Als je dus problemen ondervindt met het accuraat nemen van bochten, dan zal dit vooral aan je eigen gebrekkige vaardigheid als toekomstig piloot liggen dan aan de onnauwkeurigheid van de Cirle Pad. Oefenen om een vaardige piloot te worden is dus de boodschap.
Je kan je uitleven in zes verschillende voertuigen waarvan er drie onmiddellijk beschikbaar zijn. Een vliegtuig, glider en jetpack behoren tot je standaard arsenaal aan voertuigen. Met name het laatstgenoemde voertuig vergt heel wat oefening om de vliegkunsten onder de knie te krijgen. Wanneer je moeilijkere opdrachten voorgeschoteld krijgt, zoals het begeleiden van ballonnen naar een bepaalde plaats, zal je toch de nodige manoeuvres moet uitvoeren. Per voertuig zijn er een aantal specifieke en zeer originele opdrachten, maar deze heb je op een uurtje of vier allemaal eens gespeeld en gezien. Verder kan je in de free flight allerhande objecten verzamelen om zo zeer mooie 3D-modellen van de voertuigen vrij te spelen. Door deze grondig te bestuderen merk je dat de 3DS tot heel wat mooie (licht)effecten in staat is. Het is jammer dat de free flight een tijdslimiet van twee minuten kent, want het zou heerlijk zijn om zonder tijdsdruk over Wuhu Island te vliegen. Een gemiste kans van de ontwikkelaar, want dit zou het gemis aan content zeker voor een groot deel kunnen opvangen.
De soundtrack van de game draagt goed bij aan de algemene sfeer. Leuke en vrolijke muziekjes maken het vliegen een aangename bezigheid en ze vergroten de vereenzelviging met de game nog meer. Er zijn drie tijdstippen aanwezig waardoor het spel een dag-, schemer- en nachtthema kent. Vooral de zonsondergang in combinatie met mooie lichteffecten is een sfeervolle bedoening. Het is daarom ook vrij jammer dat Wuhu Island niet zo bijster uitgestrekt blijkt te zijn als aanvankelijk gehoopt. Een tweede eiland, dat dan ook meer opdrachten met zich zou kunnen meebrengen, zou een leuke extra zijn. Ook is het ontbreken van een multiplayer een gemiste kans. Het zou namelijk zeer fijn zijn als je samen met je (online) vrienden het luchtruim van Whulu Island onveilig kon maken, en dit liefst allemaal zonder tijdslimiet. Inspiratie genoeg voor een eventueel vervolg, lijkt ons.
- Mooi gebruik van 3D
- Besturing zeer vlot
- Leuke opdrachten
- Mooie soundtrack
- Weinig missies
- Gebrek verschillende modi
- Tijdslimiet in free flight