Nintendogs + Cats
Wie van ons herinnert zich de Tamagotchi-rage nog? Zelf een wezentje opvoeden en dagelijks voorzien van alles wat het nodig had: eten, drinken, spelen. Dat was de basis, die in de loop der jaren eigenlijk altijd dezelfde is gebleven in het genre. Vijf jaar geleden introduceerde Nintendo de reeks Nintendogs voor de DS. Het spel was een van de launch games voor de handheld en sprak meteen een erg ruim publiek aan. De zogenaamde non-gamer werd in het leven geroepen en sindsdien zijn ontwikkelaars zich meer en meer beginnen toeleggen op de eerder occasionele gamer, naast de hardcore gamers. Uiteraard kunnen we ook dit soort van spelletjes aan een scherpe evaluatie onderwerpen, en dat laten we hier bij 4Gamers zeker niet na. Daarom gingen we ook met volle goesting aan de slag met Nintendogs + Cats: Toy Poodle & New Friends, dat samen met de Nintendo 3DS in de winkels kwam te liggen.
Wie een van de eerste Nintendogs-games in huis heeft gehaald, zal bij deze 3DS-versies een aardige déjà vu krijgen, en die houdt eigenlijk heel het spel aan. Heb je dus nog de DS-versie liggen, dan kan je daar gerust op verder teren, tenzij je natuurlijk een enorme fan bent van het genre. Nintendogs voor de 3DS voegt immers wel degelijk enkele nieuwe zaken toe, terwijl het andere elementen uit de eerdere games verbetert en uitbreidt. Het 3D-effect is daarbij het meest in het oog springende, hoewel het daarom nog niet de grootste troef van het spel is.
Aan het begin van Nintendogs krijg je de kans om een hond te adopteren uit het asiel. Aanvankelijk heb je maar de keuze uit een beperkt aantal rassen, maar later in het spel zullen er nieuwe soorten bijkomen en ook katten kunnen dan geadopteerd worden. Uiteraard is het de bedoeling dat je de beestjes een goed thuis geeft. Ze dagelijks eten en drinken geven is dan ook het minimum. Voorts dien je ze ook regelmatig eens een bad te geven en uiteraard is ook een wandeling geen overbodige luxe. Een goed baasje ben je echter maar wanneer je ook de tijd neemt om met je honden en katten te spelen, en dus zal het spel ook hier de nodige inspanningen van je vragen.
Dagelijks stramien
Nintendogs is geen spel waarin je een duidelijk doel krijgt. Je doet wat je wil, en je doet niet wat je niet wil. Natuurlijk gaat alleen maar een psychopaat het spel kopen om de diertjes te mishandelen en dus mogen we er toch van uitgaan dat de meesten onder ons de nodige tijd aan de lieverds zullen besteden. Al snel zal zich hier een dagelijks stramien ontwikkelen, wat door het spel zelf ook enigszins gestuurd wordt. Zoals gezegd kan je je dieren maar best elke dag eten en drinken geven bijvoorbeeld. Daarnaast wordt vooral je nieuwsgierigheid geprikkeld. Aan het begin van het spel beschik je reeds over een aantal speeltjes en voorwerpen. Die wil je al snel allemaal eens uitproberen. Zo kan je bijvoorbeeld je hond met een tennisbal laten spelen, of kan je zijn vacht borstelen. Heb je het even gehad met al die voorwerpen, dan kan je eens een wandeling gaan maken. Opnieuw zijn aan het begin van het spel je opties beperkt. Je hebt één straat waar je doorheen kan lopen, terwijl er later in het spel andere plaatsen beschikbaar komen, zoals bijvoorbeeld het park of het strand. Onderweg leer je andere eigenaars en honden kennen en tevens doet jouw huisdier zijn of haar behoefte. Ook vind je buiten wel eens een pakje, waarin dan een handig of minder handig voorwerp zit.
Zit! Pirouette!
Het leukste aspect van Nintendogs zijn waarschijnlijk de trucjes die je je dieren kan leren. Nintendo heeft voor een uitgebreide selectie gekozen, gaande van een simpele 'zit' tot een iets geavanceerdere 'pirouette'. Elke dag kan je hond een maximum van drie trucjes leren, wat ervoor zorgt dat het een spel is waar je effectief dagdagelijks mee bezig bent. Ook zorgt het ervoor dat je het spel geen uren aan elkaar zal spelen, maar eerder kortere stukjes, verspreid over de dag of gewoon één keer per dag, een uurtje. Het is een slimme zet om zowel de ogenschijnlijke levensduur van het spel te verlengen, als mensen ervoor te behoeden te lang te spelen, wat slecht kan zijn voor de ogen. Nadat je je hond zijn of haar derde trucje van de dag hebt geleerd, ben je vaak alweer teleurgesteld dat je nog een dag moet wachten. De trucjes worden immers erg schattig uitgevoerd door de verschillende rassen en de stemherkenning van het spel heeft een grote sprong voorwaarts genomen tegenover de DS-versies. Je dieren hebben dus weinig of geen moeite met je commando's te verstaan, wat wel eens leuk kan zijn om aan vrienden en kennissen te tonen.
Competities
Ben je toch op zoek naar enige vorm van uitdaging, dan zijn er een reeks competities waaraan je kan deelnemen met je honden: Disc Competition, Lure Coursing en Obedience Trial. Telkens is het de bedoeling om van drie deelnemers de hoogste score te halen, al krijg je sowieso ook een kleine beloning als je als derde eindigt. Bij Disc Competition gooi je telkens een frisbee weg, waar je hond dan moet achteraan lopen en bovendien moet hij hem vangen voor hij op de grond ligt. Hoe verder de frisbee vliegt, hoe meer punten je krijgt wanneer je hond hem vangt. Springt je hond ook nog eens om de frisbee uit de lucht te happen, dan krijg je extra punten. Bij Lure Coursing moet je een pluche beestje op een bepaald ritme vooruit trekken, zodat je hond er achteraan gaat. Op die manier volgt je hond een bepaald parcours, dat hij zo snel mogelijk moet afleggen. Obedience Trial tot slot vraagt je om je hond bepaalde trucjes te laten doen, om af te ronden met een freestyle-ronde waarin je zelf een combinatie van opeenvolgende trucjes mag demonstreren, in de hoop de jury te kunnen overtuigen van je talent. Leuk hierbij is dat er gebruik wordt gemaakt van de AR-mogelijkheden van de 3DS. Je legt de ?-kaart waar je wil en vervolgens staat daar plots jouw eigen hondje op je bureau, of waar dan ook. Opnieuw leuk om eens aan vrienden te laten zien.
Shoppen
Je kan maar drie keer per dag deelnemen aan een competitie, wat er opnieuw voor zorgt dat je niet van dag één alles hebt gespeeld wat er te spelen valt. Was dat wel mogelijk, dan is Nintendogs inderdaad een spel waar je op één dag praktisch alles wel gezien hebt. Nu is dat echter niet veel anders, want de gehele basis heb je al snel helemaal doorlopen. Toch valt er nog iets meer te beleven. Het spel breidt zich na verloop van tijd uit. Er komen nieuwe locaties bij, er komen moeilijkere competities tevoorschijn van zodra je de eerste plaats in een lagere klasse hebt behaald, er komen nieuwe rassen beschikbaar om te adopteren en tot slot zijn er ook een hoop voorwerpen waarmee je aan de slag kan. Je kan naar de tweedehandswinkel om gevonden materialen om te ruilen voor leuke speeltjes, zoals bijvoorbeeld een mini-helikopter. Ben je het type dat zich hiermee amuseert, dan ben je meteen gemotiveerd om regelmatig met je hondje te gaan wandelen. In de gewone winkel kan je ook een hoop voorwerpen aanschaffen, gaande van voedsel tot kledij en accessoires. Verder is er ook nog een interieurwinkel aanwezig, waar je een hoop meubels vindt. Natuurlijk is dit alles niet gratis, en dus zal je geld moeten verdienen. Dat gebeurt door zaken te verkopen of het goed te doen in de eerder vermelde competities.
Schattig
Op audiovisueel vlak is deze 3DS-Nintendogs niet veel veranderd tegenover de DS-Nintendogs, al zie je wel een verschil. Vooral de vacht van honden lijkt onder handen genomen te zijn en ook de fonkelende oogjes van ieder beestje laten je hart smelten. Het 3D-effect komt dan weer minder goed tot zijn recht. Het is vooral bedoeld om meer diepte te creëren in ruimtes waar je huisdieren in rondlopen. In het uitgestrekte park bijvoorbeeld heb je dan echt het gevoel dat je hond in de verte zit te spelen. Verder heeft het 3D-effect echter geen toepassingen in de feitelijke gameplay, wat spijtig is. Het is dus vooral bedoeld als visuele opsmuk, wat daarom natuurlijk niet slecht is. De eerste keer dat je hondje in 3D vlak voor je neus likjes komt geven, zal je wel even versteld staan van het effect. Daarna echter is de kans groot dat je het 3D-effect regelmatig uitzet, omdat het soms eerder storend werkt en de meerwaarde miniem is. Positief is dan weer wel dat de game zich ertoe leent om het 3D-effect elke speelsessie te laten aanstaan, omdat het spel beoogt dat je er dagelijks een uurtje op speelt. Nintendogs wordt tot slot vergezeld door deuntjes die niet boven het louter begeleidende uitkomen, maar het geblaf en gemiauw van de beestjes doet je eraan denken hoe vredig de wereld soms kan zijn.
- Schattig
- Pick-up-and-play
- Stemherkenning
- Veel content
- 'Veel content' heeft relatieve waarde
- Weinig vernieuwend tegenover origineel
- Snel op uitgekeken