Rayman 3D
Ubisoft is er op de release van de 3DS als de kippen bij om de nieuwe handheld te voorzien van een ruim aanbod aan games. Nadat Rayman de vorige jaren het telkens samen met de Rabbids bond maakte in diverse titels, zal onze held zonder ledematen ditmaal weer alleen op avontuur gaan. Spijtig genoeg gaat het hier om een port van Rayman 2 en niet om een volledig nieuwe game. Weet dit tweede deel uit de serie 12 jaar na release nog steeds te imponeren of kunnen we maar beter wachten op Rayman: Origins?
Wanneer de wereld wordt ingenomen door buitenaardse robotpiraten, lijkt alle hoop verloren te zijn. Rayman besluit echter dat het welletjes geweest is en om 1000 lums, een soort van gele vuurvliegjes die belangrijk zijn voor het in stand houden van de wereld, te verzamelen. Daarnaast is het ook de bedoeling dat hij in zijn haast nog vier maskers verzamelt om de mysterieuze geest van de aarde, Polokus, op te roepen. Polokus beschikt namelijk over goddelijke krachten die van pas kunnen komen om de opstand van de piraten voorgoed te onderdrukken.
In verscheidene levels ga je goed moeten zoeken naar de lums en zullen bepaalde grote levels een speciaal masker bevatten, uiteraard goed bewaakt door een niet zo vriendelijke eindbaas. Voor het verzamelen van deze zaken zal je meestal goed moeten platformen, hoewel er af en toe ook wat afwisseling voorzien is in de vorm van een level waar je moet racen of moet vliegen. Het valt wel op dat de meeste gameplay-concepten intussen vrij achterhaald en verouderd aanvoelen, waardoor het hele concept waarschijnlijk niet meer zo innovatief als vroeger zal overkomen. Over het algemeen is de besturing tijdens het platformen vrij goed, met name de Circle Pad doet zijn werk naar behoren, zodat het makkelijk navigeren is in de driedimensionale wereld. Tijdens de race- of vlieglevels kan de besturing soms wat stroef aanvoelen en zal je bijgevolg vaak doodgaan en opnieuw mogen beginnen. De camera is iets waar men minder aandacht aan heeft besteed, want vaak zit deze op de verkeerde plaats en kan je hem niet altijd in de juiste positie draaien. Dit zorgt regelmatig voor de nodige frustraties en we vragen ons dan ook af waarom Ubisoft dit probleem na het uitbrengen van dit spel op ettelijke platformen niet onder handen heeft genomen. Daarnaast zijn er nog enkele andere bugs die je regelmatig zullen plagen. Deze komen in de loop van de volgende alinea’s nog ter sprake.
Rayman 3D is gebaseerd op de Dreamcast-versie van Rayman 2. Grafisch is het dus een vrij aardige game, zij het dat de wereld wat kaal aanvoelt. Dezelfde soort paddenstoelen en vlinders komen steeds opnieuw terug, dus het had leuk geweest als de makers wat meer inhoud en diversiteit hadden gegeven aan de levels. Ook mochten een deel texturen en grove randjes bewerkt worden, want de 3DS is zeker in staat om wat mooier afgewerkte beelden op het scherm te toveren. Dit is helaas nog niet het meest vervelende, want het spel wordt namelijk geplaagd door ettelijke glitches waardoor je soms in een witte, lege omgeving terechtkomt of waar vijanden zichzelf vastlopen. Bovendien valt het ook op dat de framerate vrij instabiel is en dat je regelmatig een hapering zult opmerken. Het 3D-effect is vrij mooi, maar zorgt al zeer snel voor hoofdpijn en problemen met het focussen op het spelscherm. Wanneer vlinders namelijk achter Rayman staan en dus dichter bij jou, wil het spel deze creaturen uit het scherm laten komen, maar dit zorgt ervoor dat je je niet kunt concentreren op de rest en dat zorgt voor wat ongemakken aan het zicht. Bijgevolg zal de gemiddelde gamer al na enkele minuten het 3D-effect volledig dimmen en de rest van het spel zonder stereoscopische 3D verkennen. Een gemiste kans, want in levels waarin vliegkunsten vereist waren, kwam het dieptezicht zeker van pas.
Een ander aspect dat regelmatig geplaagd wordt door foutjes is het geluid. Muziekjes worden plots onderbroken of komen gewoon niet meer terug. Het is vrij raar dat men deze fouten niet gemerkt heeft tijdens de ontwikkeling. De deuntjes die bij momenten wel hoorbaar zijn, passen bij de game en klinken vrolijk. Rayman brabbelt in deze versie terug in zijn eigen taal en dus niet in het Engels zoals dit op sommige platformen het geval was. Toch zijn we niet te spreken over het feit dat men zulke grote fouten als het wegvallen van het geluid niet opgelost heeft.
- Vrij leuke platformer voor nieuwkomers
- Eindelijk geen konijnen meer
- Veel technische foutjes
- 3D-effect zorgt voor ongemakken
- Duur alternatief voor de onlangs verschenen iOS-port