Rabbids 3D
Als we zo even kijken naar wat er momenteel op de markt is voor de 3DS, dan zou je haast denken dat Ubisoft verliefd is op het nieuwe apparaatje van Nintendo. Na de launchweek van de 3DS brengt de uitgever nog maar eens een game over naar 3D-land. Na Rayman 3D komen ook de gekke konijnen in hun eigen platformer naar de handheld van Nintendo. Geen minigames dit keer, maar een volwaardig avontuur dat je samen met de Rabbids zal meemaken. Hopen dat dit goed afloopt.
De konijnen hebben Mario gespeeld
Als je denkt aan platformers dan zie je dat Ubisoft al met een 3D-platformer is afgekomen in de vorm van Rayman 3D. De konijnen nemen echter een iets andere weg en houden het bij een 2D-platformer met bijkomend 3D-effect. Net als in elke andere platformer loop je van links naar rechts over het scherm, terwijl je over obstakels springt, vijanden verslaat en ervoor zorgt dat je alle mogelijke hindernissen de baas blijft. Zo gaat ieder level in zijn werk, met aan het einde een wasmachine die op je staat te wachten om verder te reizen in de tijd.
Tijdreizen, jazeker. Deze versie van Rabbids heeft hetzelfde achtergrondscenario als zijn grote broers op console. Net zoals Raving Rabbids: Travel in Time zal je doorheen vier tijden reizen. Van de prehistorie tot het oude Egypte of de middeleeuwen, allen zijn ze wel leuk genoeg om er iets mooi van te maken. Alleen, dat is de maker een beetje vergeten. In ieder tijdperk heb je wel een bijkomend panorama en enkele konijnen die zich naargelang het tijdperk verkleden, maar voor de rest mist ieder tijdperk toch zijn memorabele momenten, of zelfs een gehele eigen eindbaas.
Dat de game in 2D is, betekent dat de maker het nog makkelijk had om het 3D-effect te implementeren. Begrijp me niet verkeerd. Het ziet er allemaal erg mooi uit en je hebt een duidelijk dieptezicht of uitpuilende planten en pilaren, maar een echt grote toevoeging aan de gameplay is het niet en mensen kunnen na een tijdje gerust het 3D uitzetten om eventueel batterij te besparen. De omgevingen zelf zien er ook mooi gelikt uit en hebben nog een aangename hoeveelheid aan detail, maar verwacht ook hier niks spectaculair in terug te vinden, buiten eens een insect dat op je scherm landt (in de game, tenminste).
Dat er deze keer geen Mario of Luigi bij de launch van de nieuwe handheld van Nintendo zit, komt voor Ubisoft goed uit. De animaties en snelheid van de konijnen werken goed mee om doorheen de levels te komen. Toch is het niet allemaal gelijkaardig met de loodgieter van Nintendo. Vijanden kan je wel doen duizelen door op hun hoofd te springen, maar je moet hen toch afmaken door hen meerdere malen te slaan via de X-knop. Elk type vijand is een konijn dat zich verkleed heeft en gewapend is, maar allemaal moeten zich zich klaarmaken om jou aan te vallen en tegen die tijd is het voor hen meestal te laat. Verwacht dus geen vijanden tegen te komen in deze game.
Maar de konijnen hebben geen inspiratie
Waar het bij iedere platformer toch op aankomt, is het spring- en klautergedoe en hier is men iets te voorzichtig te werk gegaan. Om de paar levels worden er wel nieuwe items of manieren geïntroduceerd om verder te geraken, maar het is nooit echt iets dat we nog niet eerder gezien hebben. Het meest opvallende is nog dat je via een buttstomp (loodrecht naar beneden duiken tijdens een sprong) een blokje kan laten stuiteren, om zo weer hoger te springen richting een nieuw platform. Gaandeweg zal je ook enkele items terugvinden die je hoger doen springen of laten zwemmen, maar waar hebben we dat al eerder gezien?
Dat de game enkel levels bevat en geen minigames of multiplayer, wilt niet zeggen dat er verder niets te doen valt. Na het uitspelen van een level kan je ervoor kiezen om het nogmaals door te nemen in een soort time attack of via missions. Deze laatste geeft je opdracht alles wat je tegenkomt te verslaan, op te rapen of te breken tijdens het spelen. Het lijkt een meerwaarde te zijn, maar tenzij je alle geheime onderdelen wil vrijspelen zal je niet snel geneigd zijn om ieder level meermaals uit te spelen.
Doorheen het spelen kan je kleine extra’s verdienen in het spel. Van sneeuwballen waarin je rabbids gekke dingen ziet doen, tot kostuums om een nieuw jasje of hoedje te dragen tijdens het spelen. Veel zoekwerk voor deze spulletjes zal er echter niet van komen. Alles vind je wel gaandeweg en na het spelen van de 60 levels zal je enkel de leukere stages terug willen opzoeken om nog eens door te nemen.
- Speelt lekker weg
- Mooie beelden
- Tijdreizen biedt niks extra
- Niets revolutionair