Tom Clancy's Splinter Cell 3D
Met de komst van de Nintendo 3DS wil ontwikkelaar Ubisoft zich natuurlijk ook laten gelden in de driedimensionale spelwereld. Het wil zich graag profileren met één van zijn meest bekende franchises, namelijk de Tom Clancy's-serie. De populaire actie- en stealth-game met Sam Fisher in de hoofdrol weet zich al enkele jaren op te werpen als één van de paradepaardjes van Ubisoft, niet in het minst door de verfijnde en brutale 'moves' die menig schavuit het loodje doet leggen. Kan Tom Clancy's Splinter Cell 3D de druk als launchgame van een nieuwe handheld aan of verdrinken Fisher en consoorten tot op de diepe bodem van de oceaan?
In feite is Tom Clancy's Splinter Cell 3D de bekende remake van het al wat oudere Chaos Theory dat indertijd veel lof oogstte op de Xbox , Gamecube en Playstation 2. Chaos Theory was het derde deel van de Splinter Cell-serie. De game speelt zich af in 2008 waarin een informatie-oorlog de wereldstabiliteit in gevaar brengt. Als geheim agent Sam Fisher infiltreert de speler vijandelijk gebied om belangrijke documenten te stelen. Het is een gevaarlijk pad dat je moet bewandelen aangezien je weg bezaaid ligt met wolfijzers en ander vijandig gespuis. Chaos Theory kwam een zevental jaren geleden op de markt en op basis van de gameplay en het verhaal zijn er in deze 3DS-versie helaas geen vernieuwingen te vinden. Net zoals in zijn voorganger zul je op muren aanwijzingen in de vorm van een tekst vinden en zul je voornamelijk op basis van stealth de vijand moeten uitschakelen.
Wij vroegen ons trouwens af of een stealth-game zoals Chaos Theory wel degelijk kan werken op een handheld met vernieuwende 3D-effecten. Gaat het geheel niet storend werken als je bijvoorbeeld in stealth-mode een donkere ruimte binnenvalt?
Duizelig worden van de besturing
De besturing van Sam Fisher is niet echt gebruiksvriendelijk te noemen. De handige en platte thumbstick die speciaal ontwikkeld werd voor de Nintendo 3DS komt in Tom Clancy's Splinter Cell 3D helemaal niet tot zijn recht. Sam Fisher beweegt over het algemeen vrij houterig en wanneer je de thumbstick per ongeluk wat te veel laat zakken zal je hoofdpersonage plots beginnen 'sneaken' wat op dat moment helemaal niet de bedoeling was aangezien je simpel wou rechtop lopen. Het feit dat je tijdens een wandeling nog eens de muren rondom je ziet draaien en keren is al genoeg om snel naar je wc te lopen. Ondanks deze ongewilde kermisattractie is het 3D-effect gewoonweg goed. Het dieptezicht geeft wel degelijk een meerwaarde en laat je bijvoorbeeld makkelijker het einde van een gang zien en zo zal je de afstand tot een vijand ook veel duidelijker kunnen inschatten.
Met de vier knoppen op de rechterkant van de 3DS kan je de camera besturen, wat heel onnatuurlijk aanvoelt en je vaak in een verloren positie zet ten opzichte van een vijand aangezien je meestal tijd tekort komt om op een deftige manier je wapens te selecteren en de kogels door de guerrilla's hun strot te knallen. Zo zul je meer dan eens het game-over-scherm zien verschijnen omdat een terrorist je te vlug af was terwijl je je geweer nog aan het laden was.
Natuurlijk beschikt Sam Fisher zoals steeds over voldoende wapens om zijn vele vijanden een kopje kleiner te maken. Het onderste scherm van de 3DS doet dienst als selectiescherm voor je wapenarsenaal. Zo kan je met een simpele vingerdruk een resem aan machinegeweren of pistolen uitkiezen. De 5-7 SC Pistol en het SC-20K-machinegeweer zijn als vanouds weer te gebruiken tijdens de noodzakelijke vuurgevechten. Handig bij het SC Pistol is dat je met behulp van een laserstraal verschillende elektronische deuren of lichten kan uitschakelen. Grotere afstanden overbruggen doe je best met de SC-20K. Dit aalvlugge machinegeweer stuurt een resem kogels in zoommodus door de hersenen van de vijand. Allemaal hoogtechologisch spul zul je denken, maar niet als je om de haverklap zonder kogels valt. Gelukkig beschikt Sam nog over een Flame Grenade, Smoke Grenade en Fragmentation Grenade. Met de Flame Grenade zet je je vijanden in lichterlaaie, terwijl de Smoke Grenade een rookgordijn achterlaat waardoor de vijand voor een aantal seconden wordt verblind. In heel het spel zijn er jammer genoeg nauwelijks kamers of ruimten waar je terecht kan voor een nieuwe lading grof geschut. 'Sneaken' is uiteraard de boodschap, zoals destijds ook in Chaos Theory het geval was, maar een minimum aan munitie is toch niet te veel gevraagd? Zo is het mogelijk dat je meermaals oog in oog komt te staan met één of andere knul terwijl je pistool zo leeg is als een hoofd zonder hersenen. Het loodje leggen is dan onvermijdelijk, zeker als er dan plots in je rug twee guerrilla's opduiken die je keel oversnijden, met de nodige frustraties tot gevolg.
Chaos ten top
Sam Fisher moet tijdens zijn avontuur verschillende objectieven bereiken en om je hierbij te helpen hebben de makers een soort van mini-map voorzien. Deze map kan je openen via het optiemenu op het onderste scherm van je 3DS. Dit zou in theorie erg handig kunnen zijn, temeer omdat je de map volledig in 3D en via verschillende camerastandpunten kan bekijken. De chaos is echter compleet aangezien het in de meeste gevallen niet duidelijk is waar je doelstellingen zich bevinden omdat deze continu door elkaar lopen. Zo is er een level waar je op een boot verschillende hendels moet activeren om door te stoten naar het volgende hoofdstuk van het spel, maar door een wirwar van gangen kom je meestal op dezelfde plaats terecht en is je map niet echt een hulp.
Grafisch gezien is Splinter Cell 3D vrij goed voor wat we al gezien hebben van de Nintendo 3DS. Het beeld en de textures ogen voldoende scherp en er zijn maar een aantal kleine 'glitches' te bespeuren. Wanneer Sam bijvoorbeeld kort tegen een muur aanloopt zie je er soms een vinger in verdwijnen, maar dat was voor ons niet echt een stoorzender. Het stemmenwerk is professioneel gedaan en geeft een duidelijke meerwaarde aan het spel. Bij het begin van elke nieuwe missie zullen drie of vier opdrachtgevers je toespreken en bepalen welke doelstellingen je moet behalen om een level heelhuids te overleven. Zo werd trouwens de bekende Michael Ironside ingehaald om de stem van Sam Fisher in te spreken. Liefhebbers van detectivefilms zullen de sfeer van Splinter Cell 3D goed kunnen smaken aangezien je als een echte James Bond doorheen het verhaal sluipt en voldoende technische hoogstandjes gebruikt om de vijand een steeds een stapje voor te zijn.
Tot slot is het enorm jammer dat de ontwikkelaar de multiplayer-modus volledig heeft geschrapt. Dit had voor de hardcore-fans van de Splinter Cell-reeks een echte meerwaarde kunnen betekenen. Nu kan je enkel de verhaallijn herspelen en die is door vele gamers al gekend, hierdoor is er in dit spel helaas geen enkel vorm van vernieuwing te merken. Hopelijk weet Ubisoft in een eventuele volgende titel wel een volwaardige multiplayer te stoppen, want de hardware is daar zeker op voorzien.
- Grafisch voldoende
- 3D-effect werkt meer dan naar behoren
- Professioneel stemmenwerk
- Zwakke, onnatuurlijke besturing
- Te weinig munitie
- Chaotische mini-map
- Ontbreken van een multiplayer