Puzzle Bobble Universe
De Nintendo 3DS is sinds vorige maand definitief uit zijn startblokken geschoten, maar velen beginnen er al te denken dat het een valse start was. Waar zijn namelijk al die games die Nintendo vorig jaar beloofd had? Hier en daar begint er momenteel een degelijke game uit te komen en Square Enix is de volgende die zijn eerste troepen richting 3DS stuurt. Geen RPG deze keer, maar een oude klassieker in het puzzelgenre. Puzzle Bobble (oftewel Bubble Bobble) was vroeger erg populair in de arcadehallen, maar heeft het ook de tand des tijd weten te overleven om veilig in een nieuwe dimensie aan te komen?
Aangezien Puzzle Bobble een puzzelgame is, kun je niet verwachten dat er een indrukwekkend verhaal achter het totaalpakketje zit. Het is al goed om te weten dat de broers Bub en Bob een vreemd ruimteschip vinden waar een noodoproep uitkomt. Op andere planeten zijn mysterieuze deuren opengegaan waaruit een ontelbaar aantal bubbels verschijnen. Reden temeer dus om te gaan helpen. Helaas loopt niet alles van een leien dakje, want Bob wordt tot overmaat van ramp ook nog eens ontvoerd. Bub zal dus alleen naar verschillende planeten moeten reizen om de bewoners te helpen en uiteindelijk ook zijn broer te redden.
Wat is de bedoeling?
In Puzzle Bobble is het de bedoeling dat je bubbels afschiet naar andere bubbels met hetzelfde kleur. Kan je een groep van drie of meer van dezelfde bubbels vormen, dan verdwijnen die en krijg je naargelang het aantal ook een mooi aantal punten. De zwaartekracht speelt hier ook een rol. Daarmee bedoelen we dat als je een set bubbels doet verdwijnen en er hingen daaronder nog andere bubbels, dan verdwijnen die mee met de rest en krijg je nog een extra bonus. Net zoals in Tetris kan er na een tijdje een nieuwe rij met bubbels verschijnen, dus zo snel mogelijk het veld vrijmaken is het motto. Het is een simpel concept dat voor genoeg strategie en spannende momenten kan zorgen om je een tijdje bezig te houden.
De game is nog verder uitgebreid met speciale bubbels en extra handigheden. Zo kun je een bubbel tegen de muur laten kaatsen om een moeilijk te bereiken plaats te halen of met de schouderknoppen de richting waarin je de bubbel schiet perfectioneren, zodat die niet onderweg ergens anders blijft aanplakken. Speciale bubbels kunnen een hele tros van die kleine bollen doen verdwijnen, of je kan ook een reeks bubbels in eenzelfde kleur doen veranderen zodat je ze makkelijk kan uitschakelen. Op papier zijn er dus genoeg verschillende methodes om de game leuker te maken. Alleen is het totaalpakket van deze titel te klein om zijn prijs te rechtvaardigen.
Slechts twee modes?
Hetgeen je immers al direct zal opvallen is het magere aantal speelbare modes. Naast de eigenlijke Puzzle mode die het verhaal vertelt, heb je enkel nog een Challenge mode om op terug te valllen. De Puzzle mode is dan ook nog eens vrij kort. Met acht werelden en tien levels (met nog een boss gevecht) ben je toch maar zoet voor een drietal uurtjes. De baasgevechten zijn vrij dom, want het lijkt meer een shoot 'em-up dan een puzzelgame en ze zijn bovendien ook nog eens tergend simpel.
De Challenge mode biedt nog drie extra speelwijzen, al hebben ze allen met tijd te maken. Je kan kiezen om 100 of 300 seconden te spelen en als je veel tijd hebt kun je voor oneindig kiezen, waarin je doorspeelt tot je het beu bent of een 'game over-scherm te zien krijgt. De makers hebben wel nog voor een trophy-systeem in hun game gezorgd, maar dat kan het eigenlijke spelplezier niet opkrikken. Puzzle Bobble Universe heeft ook geen enkele multiplayermodi, dus er is geen manier om het tegen elkaar op te nemen dus en zelfs geen StreetPass-functionaliteit om je scores of achievements te kunnen delen.
Deze 2D-puzzler is natuurlijk wel aanbeland op een 3D-platform, maar erg veel hebben de ontwikkelaars er niet moeten aan knutselen. Aangezien het gros van de beelden vlak is, werden er enkel voor subtiele effectjes gezorgd wanneer bubbels vallen of je een speciale bubbel afvuurt. De achtergronden lijken meer in de diepte te gaan met 3D aan, maar daar let je na een tijdje toch niet meer op. De game moet het vooral hebben van zijn puzzelgameplay en is zeker geen spel dat het uiterste vraagt van de hardware.
- Verslavende puzzelgameplay
- Subtiele effectjes met 3D
- Te korte singleplayer
- Niks van multiplayer
- Te duur voor wat je krijgt