Muffin Knight (iPhone, iPad)

Door Ge0force, 01-10-2011 21:57

Muffin Knight

Door Senz

De titel doet denken aan lang vervlogen kinderdromen... een stoere ridder die jonkvrouwen uit de klauwen van draken redt en op de koop toe ook nog eens een berg muffins mag verorberen. Het verhaal van deze platformgame komt ietwat anders tevoorschijn op jouw iDevice, maar is daarom niet minder leuk.

Angry Mob Games is de ontwikkelaar die Muffin Knight naar de App Store brengt. Wanneer je het spel start krijg je meteen een leuke trailer te zien die fungeert als intro van het spel. We hangen de kleine bengel uit en zorgen ervoor dat een fee al haar muffins verliest. Prompt tovert zij ons om in een echte ridder, en ze stuurt ons op pad om al die muffins opnieuw te veroveren. Beelden van draken en ongure omgevingen doen ons even beven, maar met veel goede moed (of grote honger) beginnen we de queeste. Het is dus de bedoeling dat je zoveel mogelijk muffins kan veroveren. De fee kijkt over je schouder mee en geeft je hier en daar enkele nuttige tips. In het eerste level geeft ze jou de kans om in ruil voor enkele muffins meteen over te gaan naar het volgende level. Daarna is het over met de pret en moet je steeds een hoger aantal cakes bemachtigen. Dat kunnen we enkel toejuichen, omdat het doel steeds de hoogte in gaat naarmate je vordert, en anderzijds ben je dus ook meer gedreven om dat doel te halen.

Het verzamelen van al dat lekkers loopt niet van een leien dakje. Uit de lucht komen kleine en grote everzwijnen gevallen die je maar best niet tegen het lijf loopt. Je gebruikt de eigenschappen van jouw personage om hen uit te schakelen. Je merkt ook snel dat je dat best doet vóór ze in een vuurput vallen, want nadien komen ze terug en zijn ze nog sneller – en dus moeilijker te ontwijken. De besturing gebeurt met je linkerduim om naar links en rechts te bewegen, terwijl je aan de rechterkant een spring- en schietknop vindt. Ondaks het feit dat het springen soms wat hectisch kan worden, laten de controls zich gemakkelijk besturen en voor je het weet ben jij een volleerde muffin knight.

Alhoewel... dat klopt dan weer niet helemaal, want je bent niet énkel een ridder. Telkens je een muffin aanraakt verander je van personage, elk met zijn unieke eigenschappen. Elk personage heeft een ander wapen, dat je kan upgraden van één naar drie sterren. Zo stijg je met alle characters in rang en bouw je hun weerstand en aanval stelselmatig op. Het blijft heel eenvoudig maar biedt een leuke extra dimensie. We fronsten wel onze wenkbrauwen als we merkten dat dit bij werkelijk élke lekkernij was, wat soms voor verwarring kan zorgen welk personage je nu precies bent en wat de wapens zijn. Niettemin is het een heel leuk systeem, dat er ook voor zorgt dat je bij een x-aantal muffins misschien niet naar het volgend level mag maar wel jouw arsenaal kan uitbreiden of nieuwe personages kan vrijspelen.

Je zal die speelbare personages en upgrades nodig hebben, want de fee heeft zeker niet gelogen. Tussen de levels die iets weg hebben van een sprookje zitten er ook omgevingen waar we liever zo snel mogelijk zouden weglopen. Eén level deed ons denken aan de beroemde scene uit Lord of The Rings, toen Gandalf het opnam tegen de Balrog. Ook nu klonken de woorden “You shall not pass” in ons hoofd, maar de demon had jammer genoeg zijn zinnen gezet op die heerlijke muffin. Het is dus aan de speler om alle moed bij elkaar te schrapen en daarna als winnaar uit de strijd te komen. De bazen zijn een welkome afwisseling van het andere gespuis dat anders je pad kruist, en vormen voldoende uitdaging om door te gaan met spelen. De game heeft een eigen stijl, die perfect past bij de setting en het genre. De ietofwat kinderlijke stijl uit de eerste levels vormt geen breekpunt en is in harmonie met de geluidseffecten. De muziek daarentegen is op sommige momenten even vervelend als ruis op een radio, maar gelukkig is daar in de opties een oplossing voor. Je kan het ook rechtstreeks tegen anderen opnemen via het Gamecenter, en wij wilden na een vijftal uur niets anders meer spelen.

Angry Mob Games heeft met Muffin Knight een heel degelijke game afgeleverd. De gameplay voelt natuurlijk aan, en door de constante wisseling aan personages, wapens en soort van vijanden mag je nooit op je lauweren rusten. Met de ondersteuning van het Gamecenter wordt de multiplayer perfect ondersteund en daardoor kunnen we iedereen een muffinkuur ten sterkste aanbevelen. Smakelijk!

• Leuke gameplay
  • Originaliteit
  • Boeiende afwisseling