4gamers.be

Nintendo Post-E3 2013

Door Phazon, 10-07-2013 09:00

Elk jaar presenteert Nintendo de E3-demo's ook aan de Belgische pers op één of andere geheime locatie. Dit jaar was dit dan ook niet anders en dus kregen drie redacteurs de kans om aan de slag te gaan met de nieuwste en aankomende 3DS- en Wii U-titels. Wat zij er nu net van vonden, kan je in de onderstaande indrukken terugvinden. Hoe dan ook liggen voor menig Nintendo-fan mooie tijden in het verschiet met heel wat interessante titels.

Donkey Kong Country Returns: Tropical Freeze


Donkey Kong Country Returns: Tropical Freeze doet de zaken niet echt anders dan de vorige Donkey Kong Country Returns (het zij in een mooier HD-jasje), al heeft men duidelijk wel beseft dat de "makkelijkere" modus op 3DS wel degelijk een goede toevoeging was. De demo die wij speelden gaf ons namelijk een Donkey en Diddy Kong met elk drie hartjes (in tegenstelling tot de twee hartjes die beiden hadden op de Wii-versie), om de kans voor spelers te vergroten om heelhuids de levels door te geraken.

Of dit extra hartje deze keer nog optioneel is, is niet duidelijk. De voor fans zeker gekende mijnkarlevels maken ook opnieuw hun opwachting en werden ook iets makkelijker gemaakt. Wanneer je ergens tegenaan rijdt, gaat het hele karretje niet onmiddellijk kapot en verlies je dus niet meteen een leven; je verliest een hartje en bolt gewoon door.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze screenshot

We voerden ook een voldoende uitdagende doch redelijk traditionele boss fight tegen een zeehond-viking, aangezien vikingen dit keer de vijanden van DK voorstellen. De controls zijn tot slot toch een beetje anders dan op Wii, want deze keer speelden we namelijk met Wii Remote + Nunchuck. Om op de grond te slaan met Donkey moet je dan ook effectief zwieren met beide controlleronderdelen. Hopelijk zal er een optie zijn om motion controls uit te schakelen (allicht wel, want de game zal ook wel speelbaar zijn met de Wii U gamepad) en eerlijk gezegd hopen we ook dat Nintendo met iets meer vernieuwing uit de kast komt omtrent de Donkey Kong Country-reeks.

Wii U Party


Bij Wii Party U testten we enkele individuele minigames zonder dat daarbij een bordspel kwam kijken. Allicht betrof het een aparte modus waarbij je de minigames vrij mag selecteren, maar op de vraag of we de typische bordspelvorm zouden terugzien kon men geen antwoord geven. Wat opviel, is dat de minigames van langere duur (kunnen) zijn, waardoor we niet 100% zeker zijn of we op dit evenement een goede, volledige indruk van de game hebben gekregen.

Zo speelden we een minigame waarbij een speler de camera van de Gamepad gebruikt om bepaalde gezichtsuitdrukkingen, en wel twee tegelijk, op zijn gezicht moest uitdrukken, waarna de andere spelers vier keuzemogelijkheden kregen op het tv-scherm en daaruit met de Wii Remote moesten kiezen welke werden getoond op het gezicht, dat nu boven de keuzemogelijkheden werd weergegeven op het tv-scherm; niet voor cameraschuwe mensen alleszins. De speler die het juist raadt, krijgt punten en dit wordt drie keer gedaan per speler. Als je met zijn vieren bent, kan deze minigame dus wel eens een kwartier in beslag nemen.

 

Een andere minigame maakte opnieuw gebruik van de Gamepad, maar dit keer was het touch screen van belang: de controller werd doorgegeven en spelers moeten op 15 seconden tijd een woord tekenen dat eveneens op de Gamepad verschijnt. Wanneer iedereen heeft getekend, richt men zich tot het grotere tv-scherm, waar alle tekeningen worden weergegeven en de spelers moeten richten naar de tekening van degene onder hen die een ander woord had gekregen.

Dit systeem is alleszins niet erg bestand tegen "vals spelen", maar dat kan dan weer bij de charme van het genre horen. Tot slot speelden we een tafelvoetbal minigame voor twee spelers, waarbij je rechtover elkaar moet staan of zitten, met de Gamepad tussenbeide. Beide spelers gebruiken een enkele joystick om hun gehele team te besturen en proberen de bal in elkaars goal te trappen. Eenvoud kan ook best vermakelijk zijn.

Super  Mario 3D World


In Super Mario 3D World heeft men elementen gebruikt uit het oeroude Super Mario Bros 2 voor de NES, Super Mario 3D Land voor 3DS en de New Super Mario Bros-reeks, om een nieuwe game te maken, die door meerdere spelers tegelijk kan gespeeld worden. Wat haalt deze game dan uit Super Mario Bros 2? De beschikbare personages en hun vaardigheden, namelijk Mario, Luigi, Peach en Toad. Mario is ons standaard personage waarvan de anderen zich dan lichtjes differentiëren: Luigi springt hoger en verder, al zal dat weer ten koste gaan van slechte voetzolen, want Mario's jongere broertje lijkt altijd maar uit te glijden.

Bij Toad is het zowat het omgekeerde hebben we de indruk; zo'n klein wezen behaalt natuurlijk niet de spronghoogte van een Italiaanse loodgieter. Peach is eindelijk nog eens van de partij en kan na een sprong tijdelijk door de lucht blijven zweven. De gameplay is min of meer dezelfde als die van de recente 3DS-game Super Mario 3D Land en laat spelers in 3D (echter zonder het 3D-effect van de 3DS natuurlijk) rondlopen om samen het einde van de levels te bereiken.

Super Mario 3D World screenshot

De kenmerkende pijpen zijn weer van de partij als middel van transport, maar deze keer zal je ze wat vaker tegenkomen in doorzichtige vorm. Zo zie je waar je je in de pijp bevindt en krijg je een overzicht van de verschillende paden die je doorheen de pijp kan volgen. Er kunnen zich echter ook vijanden in de pijp bevinden en je zal vaak snel moeten reageren om deze te kunnen ontwijken, terwijl je je een weg baant naar de juiste uitgang.

De soms ietwat chaotische multiplayer is de invloed die Super Mario 3D World meekrijgt uit New Super Mario Bros, al is die natuurlijk optioneel en loop je elkaar in drie dimensies gelukkig iets minder in de weg dan in twee. Tot slot kregen we een nieuwe power-up, namelijk het kattenpak. Hiermee worden Mario & co iets behendiger, kunnen ze sneller lopen en bovendien muren en andere verticale obstakels beklimmen. Dit bleek handig in een boss fight met een soort drakenkoning, waarbij we hoog moesten geraken om erop te kunnen springen. 

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds


De demo van The Legend of Zelda: A Link Between Worlds is zoals verwacht een waar nostalgisch festijn gebleken voor mensen die A Link to the Past hebben gespeeld. Klassieke deuntjes (in zowel overworld als dungeon) en geluidjes zoals dat van de rupee, klassieke vijanden zoals de soldaten met het groene harnas en meer dragen bij tot een omgeving die voor vele gamers vertrouwd zal aanvoelen. Er is altijd veel vraag geweest naar een remake van A Link to the Past en nu Nintendo met deze game op de proppen komt kan men iedereen tevreden stellen.

Een bijna identieke overworld, waarin zo goed als alles (wat we hebben gezien althans) op dezelfde locatie ligt als in het klassieke spel, inclusief kerkers. Wanneer we zo’n kerker binnentraden zagen we gelukkig dat het interieur ervan wel werd aangepast en de kerker volledig is veranderd. Zo krijgen we geen exacte remake, maar is er toch voldoende nostalgie aanwezig. We mochten aan de slag met een red potion, een vuurstaf, een hamer, bommen en de boog. Dit alles bovenop het zwaard en schild die Link bij het buitenkomen van zijn huis graag meedraagt natuurlijk. Zoals dat vroeger het geval was (en Skyward Sword opnieuw introduceerde) kan Link stralen schieten uit zijn zwaard, al is dat enkel wanneer zijn hartjes allemaal volledig gevuld zijn.

The Legend of Zelda: A Link Between New Worlds screenshot The Legend of Zelda: A Link Between New Worlds screenshot

Het systeem dat in deze demo en waarschijnlijk ook in het uiteindelijke spel gehanteerd werd voor het gebruik van voorwerpen was een staminameter. Er was namelijk een metertje aanwezig op het scherm dat belette dat je aanvallen doelloos kon “spammen”. In principe heb je dus wel oneindig veel pijlen op je boog, maar je kan ze niet oneindig lang snel blijven afvuren. Het metertje hervult zich na verloop van tijd natuurlijk wel, zodat je de voorwerpen kan blijven gebruiken.

Een grote vernieuwing die tevens gebruik maakt van deze meter is de modus waarbij Link verandert in een muurtekening, waardoor de speler de omgeving vanuit zijwaarts perspectief ziet in plaats van het standaard vogelperspectief waarin je de rest van deze game doorkruist. De demo schotelde voldoende situaties voor waarin deze nieuwe modus diende gebruikt te worden om verder te geraken in de kerker en gelukkig is dit niet storend, wat altijd een gevaar is voor nieuwe elementen in een game. Natuurlijk is het nog afwachten om te zien wat voor uitdagingen men ons allemaal uiteindelijk zal bieden met deze modus en de rest van de game, maar tot zover zijn de eerste indrukken alvast goed. Het spel oogt prachtig en speelt erg vloeiend; zeker eentje om naar uit te kijken.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.