4gamers.be

Nintendo Post-E3: Bayonetta 2, Splatoon en Smash Bros.

Door Phazon, 10-07-2014 00:04

Eerder deze week nodigde Nintendo België ons uit om de games die tijdens de voorbije E3 getoond werden, eens uit te testen bij onze Noorderburen. Zoals ieder jaar stuurde 4Gamers een kleine delegatie uit om een aantal van deze titels van een uitgebreide voorbeschouding te voorzien. Dit jaar hebben ondergetekende en onze nieuwe collega Sweeneyy een aantal 3DS- en Wii U-games gespeeld en zagen ze dat de toekomst er voor menig Nintendo-fan er alvast erg rooskleurig uitziet.

Bayonetta 2


Laten we maar meteen met de deur in huis vallen en met een van de meest indrukwekkende demonstraties van dit evenement beginnen. Onze heks Bayonetta wist met haar eerste game al tal van actiegames ver achter zich te laten en zoals het er nu naar uitziet zal ze dit binnenkort nog eens overdoen. Naast het level dat collega rafbanaan vorig jaar kon uitproberen waren er dit jaar twee nieuwe levels speelbaar. Het ene level vond plaats in het rustiek uitziende stadje Noatun, dat veel wegheeft van - en een soort van knipoog is naar - Vigrid uit de eerste game. Het andere nieuwe level focust zich vooral op een gevecht met de kwaadaardige Masked Lumed Sage.

De confrontatie met Bayonetta draait uit op een episch baasgevecht dat begint op de begane grond, vervolgens plaatsvindt op zwevende gebouwen terwijl hun summons ook nog eens apart strijd leveren tot het gevecht uiteindelijk beslist wordt in een luchtgevecht. Elk level en zowat elke grote baas geeft je eigenlijk het gevoel da je eigenlijk tegen de eindbaas van het spel aan het spelen bent, terwijl dit eigenlijk 'nog maar' de gewone bazen van ieder level of stukje zijn. Platinum Games gaat dus weer een versnelling hoger dan hetgeen we van hen gewend zijn.

Qua gameplay borduurt Bayonetta 2 voort op hetgeen men reeds in Bayonetta verwezenlijkt had. Aanvallen doe je met de X- en A-knop en deze kan je combineren tot ettelijke combo's. Het tegelijkertijd indrukken van deze knoppen tovert ook nog eens speciale aanvallen op het scherm. Het ontwijken van aanvallen gebeurt via de rechter-onder schouderknop en indien je succesvol een aanval weet te ontwijken, wordt de gekende Witch Time geactiveerd. Hierdoor gaat alles zich heel even in slow motion afspelen terwijl Bayonetta zelf nog vlotjes kan bewegen en navigeren door het speelscherm. Dit laat spelers dus toe om even flink wat meppen, schoppen of schoten uit te delen en werkt ongelooflijk belonend voor zij die de moeite nemen om aanvallen van de tegenstander te ontwijken.

Ook zijn de Torture special attacks ook weer van de partij en worden deze getriggerd wanneer spelers aan bepaalde voorwaarden voldoen. Nieuw is de Umbram Climax die geactiveerd kan worden wanneer Bayonettas magiemeter vol is. Vervolgens zullen al je aanvallen extra slagkracht krijgen door de Wicked Weaves (demonen in allerlei vormen zoals vuisten en voeten die de heksen kunnen oproepen) die je bijstaan. Naast de vertrouwde elementen uit de eerste game die verbeterd zijn, heeft men dus ook een heel aantal nieuwe gameplay-elementen toegevoegd die ons ook wisten te imponeren. De controls zelf voelden ontzettend responsief, vlot en vloeiend aan, zodat we ons volledig konden concenteren op het ontwijken van aanvallen en het maken van allerhande combinaties.

Met een simpele druk op de schouderknop kan je ook van wapenset wisselen. In Bayonetta 2 heb je niet enkel de keuze uit de combinatie geweren en stevige vuistslagen, maar kan Bayonetta 2 nu ook haar DragonFly bow en Flamethrower boots bovenhalen om de tegenstander terug naar de hemel of hel te sturen. Het wisselen tussen beide sets gebeurt zo snel dat het perfect mogelijk is om in het midden van grote acties en combo's deze sets af te wisselen om zo nog meer indrukwekkende aanvallen en combo's uit je mouw te schudden. In de uiteindelijke game zullen er nog meer wapens zitten, zoals laarzen met gigantische zwepen aan of een ontzettend grote hamer om vijanden letterlijk een kopje kleiner mee te maken.

Grafisch zag het spel er erg mooi en sfeervol uit, met vooral de felpaarse, rode, zwarte en gouden kleuren die stevig benadrukt worden en het een unieke look geven. De omgeving is afwisselend en gedetailleerd genoeg om nooit te vervelen en het loont dan ook de moeite om regelmatig eens even stil te staan en een kijkje rondom je te nemen. Men heeft het voorbije jaar zeker niet stilgezeten bij Platinum Games om grafisch alles te polijsten tot een mooi geheel, zoveel is duidelijk.

Het indrukwekkendste is natuurlijk de framerate die zo goed als altijd 60 fps zou moeten zijn. Wij konden alvast geen framedrops met het blote oog waarnemen en het geheel voelde, samen met de ontzettend responsieve controls, zo vloeiend aan dat je je afvraagt waarom sommige actiegames ook maar ooit genoegen genomen hebben met 30 fps. Vooralsnog ziet het er naar uit dat Bayonetta 2 op alle vlakken zal imponeren. We kunnen niet genoeg benadrukkend hoe vlotjes en vloeiend demonstratie was en alleen al daarom staat de titel nu ontzettend hoog op de lijst van de in de gaten te houden games voor het einde van dit jaar.
 

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam