Nintendo Post-E3 - deel 1: 3DS
Vorige maand was de redactie van 4Gamers stiekem jaloers op onze hoofdredacteur papfles. Hij mocht namelijk als een van de eersten aan de slag met demo’s en games die eind dit jaar of in 2012 zullen verschijnen. Gelukkig hield Nintendo vorige week vrijdag in Brussel een post-E3 event waar wij op het gemak aan de slag konden met de grootste titels die eind dit jaar of begin volgend jaar op de Nintendo DS, 3DS of Wii zullen verschijnen. Van deze gelegenheid hebben we dan ook gebruik gemaakt om zo veel mogelijk games te testen, maar op drie uren is het onmogelijk om alles te spelen. Toch hopen we jullie al warm te kunnen maken met deze kleine previews. Elk van de drie redacteurs deelt zijn ervaring zodat jullie over bepaalde games vanuit verschillende standpunten kunnen lezen.
We beginnen met het platform dat het meest vertegenwoordigd is. Voor de Nintendo 3DS werden namelijk een resem games voorgesteld om u tegen te zeggen, van het vrolijke Super Mario tot een bloedstollend avontuur in Resident Evil: Revelations. Afgaande op de demo’s kunnen we wel besluiten dat de 3DS-bezitter een heleboel leuke games voorgeschoteld zal krijgen. Ook merkten we op dat er praktisch geen verschil meer was in scherpte tussen 2D en 3D. Er zaten zelfs enkele titels tussen die het 3D-effect tegen 60fps weergaven. Een tweede generatie 3D-spellen lijkt dus zijn opwachting te maken.
Kid Icarus: Uprising
Phazon | Inmiddels is dit mijn tweede kennismaking met deze veelbelovende game. Deze demo bestond gelukkig uit nieuwe levels die opnieuw zeer indrukwekkend zijn, zowel op basis van de graphics als de snelle en actievolle gameplay. In de luchtgevechten is het de bedoeling dat je komaf maakt met vliegende kompanen van Medusa die niet van ophouden weten. Richten met de stylus terwijl je beweegt met de Circle Pad en schiet met de R-knop werkt haast perfect. Regelmatig word je getrakteerd op een prachtig uitzicht van een bepaalde vestiging of een oceaan, alvorens de landing in te zetten. Eenmaal aan land gekomen, verandert de gameplay drastisch. Het besturen van Pit met behulp van het touchscreen en de Circle Pad voelt nog steeds wat stroef aan, maar went na een tijdje. Wat vooral handig is, is het feit dat je nu snel een kwartslag kan draaien door middel van een dubbele zwaai op het aanraakscherm. Kid Icarus: Uprising weet opnieuw een goede indruk na te laten en belooft een van de paradepaardjes voor de 3DS te worden. Jammer genoeg wordt er nog steeds hard gewerkt aan dit paardje en kunnen we pas in het begin van 2012 aan de slag met Kid Icarus.
Jappie | Mooie graphics die in het decor passen maken het spel voor mij. Samen met de behendigheid en een resem bewegingen vond ik het een enorm tof spel. Het 3D-aspect deed de bewegingen er enorm vet uitzien, wat samen met het geluid een goed geheel vormt. De besturing loopt redelijk vlot, al kreeg ik soms andere acties op het scherm te zien dan dat ik origineel bedoelde (al draaiden die soms wel beter uit dan ik dacht).
Luigi's Mansion 2
Guerilladawg | Het is ondertussen alweer een paar jaar geleden dat ik, samen met Luigi, spoken zat te vangen in Luigi's Mansion. Ik was dan ook blij te horen dat we de mogelijkheid kregen om dit nieuwe 3DS-deeltje al eens te spelen. De demo zelf was niet van de langste, maar lang genoeg om mij te amuseren. In de eerste Luigi's Mansion-game was er slechts een mansion in heel het spel, maar de sequel op 3DS zou meerdere mansions bevatten waarvan ik eentje gespeeld heb. Enkele nieuwe dingen die ik opmerkte: in Luigi's Mansion op de GameCube moest Luigi enkel met zijn zaklamp schijnen maar nu kon je deze opladen om zo een groter licht af te schieten (hoe groter het licht, des te meer geesten je kan verlammen). Als de geesten eventjes in de war zijn door het licht moet je Luigi's stofzuiger gebruiken om ze op te zuigen. Voorlopig kan je tot 3 geesten tegelijkertijd opzuigen maar men zou bezig zijn om dit aantal te verhogen. Al bij al liet deze demo mij achter met een drang naar meer.
Jappie | De voorganger heb ik nooit gespeeld, maar ik heb mij enorm geamuseerd met het spelen van dit spel. Je kan je vlot bewegen door het huis dankzij makkelijke controls. Zo kan je makkelijk je zaklamp opladen, want dat is nodig om meerdere geesten in één keer te beschijnen, om ze nadien zoals een echte Luigi ze allemaal op te zuigen met je stofzuiger. De graphics zien er in mijn ogen niet altijd optimaal uit, maar voor zo’n game hoeft dat eigenlijk ook niet. Qua gameplay verwachtte ik wat meer variatie, maar ik vond het wel een leuk spel.
Phazon | Het is niet altijd slecht om de underdog te zijn. Luigi’s Mansion was op de GameCube een kort, maar zeer leuk avontuur dat zeker naar meer smaakte. 10 jaar na dato komt er een vervolg naar de 3DS. Meerdere spookhuizen en nog meer knotsgekke spoken maken dit spel sowieso het proberen waard. Het bezoeken van een van deze onheilspellende huizen startte in de tuin. Er wordt wederom de nadruk gelegd op het opzuigen van muntjes en bankbiljetten en de interactiviteit tussen de stofzuiger en de omgeving is nog steeds intact. De opdracht bestond erin om een minibaas te vinden en hem het zwijgen op te leggen. Om tot deze kamer te geraken, moesten er eerst enkele andere kamers doorzocht worden. In de garage maakte Luigi meteen kennis met een plagerige groene geest die uiteindelijk geen partij was voor Luigi’s zuigkracht. Nadien betrad onze groene loodgieter een grote eetzaal alwaar geesten gewapend met potten en deegrollen wat meer inzicht vereisten. Het spel zag er meer dan behoorlijk uit in 3D en eigenlijk kan je de graphics het beste vergelijken met de GameCube –versie. De lichteffecten en special effects van je stofzuiger zijn ditmaal beter en mooier uitgewerkt. Mijn eerste kennismaking met dit vervolg was dan ook zeer geslaagd. Indien er genoeg afwisseling en content in het uiteindelijke spel zit, dan wacht ons letterlijk en figuurlijk een geestig spel te wachten.
Mario Kart
Jappie | Bij deze game bracht de 3D-ervaring ook een nieuwe spelervaring teweeg. Bochten, jumps en aanvallen kunnen daardoor beter worden ingeschat. Er werden ook nieuwe elementen, zoals door het water racen en door de lucht vliegen, geïntroduceerd die voor mij erg positief uitkwamen. Wanneer je door het water gaat, komt er automatisch een propellor aan je wagen te hangen. Hetzelfde als je je in de lucht begeeft, maar dan met een soort van vlieger boven je wagen. Het decor is enorm kleurrijk en het spel loopt enorm vlot. De graphics waren voor mij ook een positief punt. Zo kan je voor een race je wagen aanpassen naargelang de hoeveelheid elementen je al hebt vrijgespeeld. Fans zullen zich hier weer uren mee amuseren.
Phazon | Mario Kart maakt ook zijn opwachting in 3D en dat wordt zeker benadrukt in de nieuwe racebanen. We vliegen in het rond met onze gliders, duiken het water in, racen voort met behulp van een propeller en begeven ons ook in de jungle gebaseerd op Donkey Kong: Country Returns. De muntjes zijn terug van weggeweest en er is ook de mogelijkheid om je kart aan te passen. Grafisch is het spel zeer kleurrijk en gedetailleerd. Zelfs met het 3D-effect op volle kracht wordt het spel nog steeds tegen 60 fps weergegeven. Het beter kunnen inschatten van diepten dankzij dit effect zou bij sommigen onder ons ook kunnen leiden tot het nemen van perfecte bochten. Hoewel de aloude gameplay-formule grotendeels intact blijft, wordt dit sowieso een titel om eind dit jaar in de gaten te houden.
Guerilladawg | Een game die niet kan ontbreken op eender welk nintendo platform is natuurlijk Mario kart. Ook op de 3DS maakt deze dus zijn debuut. De demo liet ons drie levels spelen en introduceerde ons tot het glider-systeem, waardoor je in de lucht kan vliegen op bepaalde stukken, en een stuk onder water, waar onze kart een propeller achteraan kreeg. Voor je aan de races begon kon je aan kart samenstellen waar je kan kiezen tussen de behuizing, grootte van de wieltjes en jouw keuze qua glider (al was deze beperkt tot 1 in de demo). Tijdens het rijden viel het me op dat ik me wat meer begaf op plek #2-5, waar ik normaal bij de oudere games nooit onder plek 3 ging. Ik zou dus zweren dat de AI wat beter was en dat sommige power-ups, zoals de rode schildpadden, je ook langer stil hielden. Een groot pluspunt was wel het gemis van de blauwe schildpad met vleugels. Deze kon de nummer één in de laatste seconden nog uitschakelen, wat frustratie met zich meebracht als je toen net de eerste plaats verloor.
Metal Gear Solid 3D: Snake Eater
Guerilladawg | Snaaaaaaaaaaaaaaaake! Snake Eater op 3DS is een game waar ik als grote MGSfan naar uitkijk. De demo liet mij spelen in een jungle-omgeving waarbij we een pak guards moesten uitschakelen, maar waar ook enkele krokodillen zich verstopt hadden. Die beestjes hebben me teveel naar mijn goesting geraakt, en ze bewogen niet eens. Dat echter terzijde: de controls namen wel even wat tijd in beslag om aan gewend te geraken. Het was vrij complex en ik herinner me de helft van de controls al niet meer. Van wapen veranderen was niet zo makkelijk, en ik zat toch een paar keer vast omdat ik die ene button moest vinden. Dat gezegd zijnde, grafisch zag het er goed uit, maar niet zo goed als op de E3 in 2010. Ik vond de game wel plezant als fan van het genre maar het zal wellicht iets te complex zijn voor beginnelingen.
Jappie | Wat ik van deze game heb onthouden is dat ik enorm veel problemen had met de controls. Ik heb het er bij gelaten na een paar acties omdat ik ze maar niet onder de knie kreeg. De graphics zagen er wel goed uit. De jungle was mooi afgebeeld, maar de krokodillen waren soms wat moeilijk te zien en er waren wat te veel guards om uit te schakelen. Deze game heeft me om eerlijk te zijn niet zo kunnen bekoren op het eerste zicht, maar dit komt grotendeels door de complexe controls.
Resident Evil: Revelations
Phazon | Resident Evil: The Mercenaries 3D mag dan niet geworden zijn wat men ervan gehoopt had, maar Revelations belooft veel goed te maken. Er werd ons een demo voorgeschoteld die veel meer te bieden had dan de toegevoegde pilot bij Mercenaries. Het spel lijkt qua besturing en ook op grafisch vlak op de recentere games uit de serie, maar eigenlijk keert Resident Evil terug naar zijn roots. Een schaarste aan kogels, een spannende soundtrack en momenten die je doen huiveren zullen de fans zeker tevreden stellen. We kwamen in de demo ook een nieuwigheid tegen. Met behulp van een scanner heeft de speler de mogelijkheid om verborgen munitie of andere voorwerpen terug te vinden. Je kunt dit het beste vergelijken met de scanfunctie uit de Metroid Prime-serie. Met twee kogels op overschot en een snellere hartslag krijgen we een cutscène te zien met een mysterieuze persoon die het niet goed voorheeft met Jill. Hoe dit allemaal zal aflopen, kom je hopelijk in de eerste helft van 2012 te weten.
Jappie | Je wordt meteen in de ban genomen door de soundtrack. Al vanaf de eerste minuut ben je op je hoede door de schaarste aan munitie. Voordat je acties uitvoert, tel je best eerst eens tot drie, voordat je het effectief doet. Op een elektrisch slot al je kogels verschieten, terwijl je eigenlijk een sleutel moet gaan halen, is bijvoorbeeld iets dat je best kan missen. En ja, het is mij overkomen. Erna kwam ik ook oog in oog te staan met mijn eerste vijand. Een misvormd schepsel dat me, om eerlijk te zijn, wat liet schrikken (het geluid stond op het maximum). Voordat ik besefte wat ik deed, verspilde ik mijn laatste kogels aan dat beest, wat resulteerde in een paniekerige wegloop-actie. Gelukkig kom je later een scan-systeem tegen dat je automatisch aangeeft waar er zich nog munitie bevindt, een element in dit spel dat je zeker en vast nodig hebt.
Guerilladawg | Resident Evil: Revelations was voor mij de titel die mij echt eens liet zien wat de 3DS aankan. Volgens mij beschikte deze game over de beste graphics op 3DS tot nu toe. Ik was zelfs een klein beetje verrast omdat de andere games niet in de buurt kwamen van deze graphics, al zagen de andere games er zeker niet slecht uit. In de eerste kamer zaten we opgesloten, de deur was namelijk dicht door een elektronisch slot, waardoor ik dacht "Ik zal maar eens schieten op dat slot", iets dat ik liever niet gedaan had. Ik kwam al snel tot de conclusie dat er ergens een sleutel moest liggen en vond deze dan ook in een badkuip. Al snel kwam ik in contact met de vijand, een uit de baarmoeder gerukte tumor, die wat meer schoten nodig had dan ik had gedacht (had ik maar niet geschoten op dat slot). Even verder werd het scan-systeem dan weer geïntroduceerd, een leuke gadget waarmee we items konden vinden. Iets kleins wat zeker de verzamelfans onder ons zal aanspreken. Na een hele tijd rondlopen en tumoren afknallen kwam ik eindelijk bij mijn partner, maar even later was het alweer gedaan: Een cutscène waar we een mysterieuze, en vijandelijke, man ontmoetten was namelijk het einde van deze demo.
Starfox 64 3D
Phazon | Zoals de titel al aangeeft, is Starfox 64 3D een remake van de Nintendo 64-versie. De graphics zijn opgepoetst en er komt een multiplayer-stand die videochat ontdersteunt. De demo die wij voorgeschoteld kregen bevatte één level waar Fox zijn kompanen regelmatig ter hulp moest schieten. Na het intense gevecht met de talloze vijandelijke ruimteschepen probeerde een eindbaas weerstand te bieden, uiteraard zonder succes. Over het algemeen ziet het spel er vrij goed uit en blijft het, zoals Ocarina of Time, trouw aan zijn voorganger op de N64. Het 3D-effect creëert in een dergelijk spel echt een dieptegevoel waardoor we afstanden van vijandelijke schoten wat beter kunnen inschatten. Er is praktisch geen verlies van scherpte tussen 2D en 3D en ook de anti aliasing lijkt goed zijn werk te doen in de 3D-stand. Fans van Fox Mc Cloud kunnen op 9 september naar de winkel rennen om deze game aan te schaffen.
Super Mario
Jappie | Super Mario is terug! En deze keer met een 3D-versie. Al vond ik vond het persoonlijk aangenamer om het spel in 2D te spelen. Het inschatten van de kleine monstertjes die op je afkwamen liep voor mij immers wat moeilijk in 3D. Hetzelfde met het inschatten van de sprongen, maar dit kan louter persoonlijk zijn. Het spel zelf is enorm leuk en gevarieerd door verschillende soorten werelden, die allemaal een nieuwe spelervaring met zich meebrengen. Je baant je opnieuw een weg door de alom gekende kleurrijke wereld met de typische vrolijke soundtrack, terwijl je van de power-ups geniet, tegen blokjes aanspringt en op de springtoets ramt wanneer je een invasie monstertjes op je afgestuurd krijgt. Zoals gewoonlijk is Super Mario een enorm tof spel, maar de 3D-versie kon mij nu nog niet bekoren.
Phazon | In Super Mario 3DS waren er vier korte levels speelbaar. Deze bevatten ieder wat nieuwe en reeds bekende puzzels die vanzelfsprekend weer leuk en inventief in elkaar zitten. Deze Mario game lijkt dan ook een kruising te worden tussen Super Mario 64 en de Galaxy-serie. Het wordt zeker geen enorme verandering zoals dat bij Galaxy het geval was, maar dit avontuur zal menig Mario-liefhebber zeker weten te bekoren. Wat me vooral opviel is dat het 3D-effect er niet echt voor zorgde dat mijn sprongen veel beter waren. Wel ziet het spel er veel sfeervoller uit met dit effect aan en zie je mooi het verschil tussen de verschillende lagen en diepten in de levels. Het Tanooki-kostuum maakt terug zijn opwachting, maar er zullen ook andere kostuums in het uiteindelijke spel zitten. Super Mario wordt een zeer leuk en onderhoudend platformavontuur dat met zijn kleinere en kortere levels geschikt is voor een handheld, maar waarschijnlijk niet de geschiedenisboeken in zal gaan als een grote klassieker. De demo smaakte zeker naar meer en onze honger wordt eind dit jaar nog gestild.